Ett somrigt Hässleholm!

Denna vecka vilar regntunga skyar över Lund, men i helgen som varit har vi verkligen haft sommarvärme för på Hässleholmsutställningen i lördags steg termometern till hela 28 grader! Samma dag pratade jag med vänner i Mellansverige och där var det inte mer än 13 grader - märkligt att det kan vara så olika på en och samma dag!
 
Nåväl, tillbaka till Skåne och utställningsdagen.  I väntan på sin tur i ringen fick Lily ta det mkt lugnt och låg mest i skuggen under ett parasoll eller så vilade hon i sin bur. Runt ringen satt mängder att lättklädda hundmänniskor som njöt att sommarvärmen tillsammans med sina fyrbenta vänner och där fanns naturligtvis också många trevliga perromänniskor att fördriva tiden med. Alldeles bredvid oss satt också en familj som visade sig gå i valptankar (hade från början tänkt sig rottweiler eller lagotto) och av en tillfällighet hade de nu sprungit på krullisarna vid perroringen. Lily plockade fram sin allra sötaste min när hon då och då stack upp sitt lurviga huvud genom burens öppna taklucka och lät familjen klappa och kela med henne. Innan de gick därifrån så berättade de att nu nu hade de minsann bestämt sig för vilken ras de skulle köpa och utan att berätta vilken, så kunde man se på dem att det kanske lutade åt en perro. Charmtrollet Lily hade tydligen gjort ett gott intryck!
 
Tillsammans med tre andra juniortikar blev det sedan Lilys tur att visa upp sig i ringen och till min stora glädje så delades det nu ut två ck och hon fick ett av dem. Vilket det har varit lite snålt med på de tidigare utställningarna, då de yngre perroflickorna inte gått vidare till Bästa tik. Trots den otroliga värmen visade hon nu upp sig med en härlig energi och med bra fokus på uppgiften - kort och gott: en härlig prestation!  Efter ännu en fin runda i Bästa tik, så placerade hon sig sedan som nr fem. Jag kan inte vara annat än helnöjd med denna underbara lilla chokladpralin!
 
Domare Filip Johnsson gav henne följande fina kritik: utmärkt typ, utm huvud med trevlig uttryck, utm hals o rygglinje, knappt vinklad fram, tillräcklig kropp för sin ålder, utm vinklar bak, utm päls, utm rörelser från sidan, ngt trång bak. Lovande junior.
 
               En söt liten "lilja" mitt i ett hav av vitsippor!
 
På söndagen hade vädret slagit om rejält, för nu ösregnade det då jag och Lily for iväg till "perrogängets" (perrosarna är i majoritet) lydnadsträning i Käglinge. Jag hade varit lite tveksam på morgonkvisten om jag skulle byta ut lilltjejen mot Isa, eftersom Lily kanske var lite da´n efter utställning, men lilltösen verkade pigg och utvilad när vi vaknade. Fast när vi tränat en timme så visade det sig att hon var mer pigg i kroppen än i knoppen, för när hon skulle ta sig an en bana med olika moment med koner som markerade var de skulle göras, så tappade den nu övertrötta lilla fröken helt fokus och greppade istället tag i en av konerna och sprang runt med den i full karriär. Det var ingen idé att bli irriterad på henne, istället bestämde jag mig för att avbryta träningspasset och avsluta med en enkel och lekfull övning. Därefter tog vi det bara så lugnt!! Förutom på promenaden tillbaka till bilarna förståss, då Lily tog chansen och busade några varv med gruppens nytillskott den lilla valpen Cava (tror jag i alla fall att hon heter), kul hade de i alla fall. Det visade ju ännu en gång att Lilys trötthet satt i knoppen och inte lika mycket i kroppen!
 
Får väl sedan erkänna att jag kände mig ganska seg när det på kvällen var dags för rallylydnad, men turligt nog slapp vi mer regn trots att hotfulla moln hopade sig hela passet. Bland de tioatal hundar som ingår i gruppen fanns denna gång också en mycket väldoftande löptik, vilket gjorde det svårt för hanhundarna att koncentrera sig. Jag fick jobba som attan för att Dicho skulle behålla fokus på mig hela tiden och efter ca en timmes träning gjorde jag ett hundbyte och lät perrokillen vila i bilen efter ett intensivt pass. De kursdeltagare som inte märkt det snabba bytet till Isa, frågade nu undrande var den långa svansen kom ifrån? 
 
                                   Dicho i sommarfrilla!

Kommentarer
Postat av: Petra & Timja

Vilken liten busa hon är lilla Lily :)

2013-05-24 @ 21:25:41
Postat av: Yvonne

Ett litet charmtroll är hon.

2013-05-27 @ 11:16:44
Postat av: Maria Holmgren

Du är himla aktiv som vanligt. Grattis till den fina prestationen i ringen. Ja, domarna är ofta lite snålare mot juniorerna. Det borde vara lite billigare att ställa dem. Lycka till med lydnad o annat. Vi ses väl om en månad drygt.

2013-05-30 @ 05:57:33
URL: http://www.bellamigo.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0