Alla älskar Lily!

För några år sedan såg jag en mkt bra svensk film på bio som hette Alla älskar Alice. På söndagens lydnadspass med perrogänget, så kom jag med anknytning till den på en för dagen mer passande filmtitel -  Alla älskar Lily med en handling som utspelar sig en helt vanlig sönd. förmiddag i Oxie. För trots att Lily sedan en månad tillbaka slutat löpa så verkar hon fortfarande dofta gudomligt gott och inte bara hanhundar blir betuttade, utan även tikar som t.ex. Isa och Cocos snusar intresserat på den lilla doftpionen. Ja, med henne i träningsgruppen får minsann hanhundarna en rejäl dos av störning, medan Lily själv njuter av uppmärksamheten och bara tittar förvånat på de uppvaktande perrokavaljererna med oskuldsfull min! Därutöver fanns det också enormt många spännande dofter under snötäcket, så det var många krullisar som allt emellanåt tappade koncentrationen på planens mittersta del. Vid ett tillfälle försjönk också Lily lite väl länge i dofternas paradis, men när jag då snabbt gömde mig så kom hon som ett skott och därefter blev hon betydligt mer fokuserad på vad jag tog mig för.
 
Sitt i grupp är något som hon nu börjar bli allt bättre på och idag var det mkt träning på just detta moment och det känns lagom för henne att numera också klara det med alltmer svåra störningar. Vid ett tillfälle fixade hon t.o.m. att en annan hund som reste sig kom fram och nosade på henne och det tycker jag var mycket strongt gjort! Naturligtivs inte den ultimata störningen för en ung hund, men det är ju ändå sådant som kan hända då och då. När vi sedan tränade inkallning i grupp visade hon att hon klarar av att utan problem springa förbi och emellan andra hundar, vilket visar att hon har god självsäkerhet och bra fokus i momentet. I det fria följet då vi b.l.a. tog oss igenom en hinderbana med slalom och hopp så var jag hyfsat nöjd, men när kompisen Timja kom för nära (vilket vi så här i efterhand skulle ha undvikit) så fick de plötsligt spatt i sina små kroppar och gjorde ett perrorace över den snötäckta gräsmattan innan de återigen hittade fokus för lydnadsträningen. Vilka bustjejer!  Ett bra tips inför månd. träningen då jag med hjälp av medhjälpare ska träna mkt störningar i det fria följet. 
 
 
Här hemma är också Dicho förälskad i Lily (kärleken är ömsesidig) och just i dessa dagar kanske ännu mer än annars, eftersom hon sprider så ljuvliga dofter omkring sig. Han får därför just nu beundra henne lite mer på avstånd, vilket jag tycker att han klarar riktigt bra. Just nu ligger de två godingarna bredvid mig på varsin matta med en meter emellan sig och sover så gott. 
 
                         Är det du bakom kameran, matte?
             Gäääsp - jag kanske skulle ta och somna om igen!
 
Gentemot Isa så har Lily just nu en ganska intressant strategi - väl medveten om att storasyster ogillar när hon kommer ångande med en leksak i munnen och petar upp den i den andras nosparti. Men om Lily samtidigt lägger sig på rygg och avleder med sina förföriska dofter så brukar syrran bli betydligt mer positiv! Hon vet verkligen hur hon ska få sin vilja igenom -  det lilla busfröet!
 
Sist, men inte minst så är lilltjejen också högt älskad av oss tvåbenta i familjen, vilket naturligtvis även Isa och Dicho är. Även om de i hundvärlden just nu inte doftar lika gott som Lily, så är det ingen skillnad utifrån vårt mänskliga luktsinne, för det är ju bara sååå mysigt att borra in sitt ansikte i den mjuka väldoftande pälsen på vem som av dem. De är kort sagt: tre underbara perros! Med tre helt olika personligheter - trots at de är av samma ras! Det är väl det som också gör rasen och hundägandet så spännande - inga individer är stöpta i samma form!

Kommentarer
Postat av: Petra Merci & Ester

En väldoftande flicka alltså. Merci verkar vara en sån också,hon tycks lukta gott jämt .
Bra gjort att klara den störningen. Men självklart måste man få busa lite med bästa kompisen också <3
Kram på er Petra

2013-02-12 @ 19:37:04
URL: http://www.nogg.se/lufsen
Postat av: Petra & Timja

Lilly har sådant fokus på träningen, är superduktig! Ni får också ha ett skönt lov!

2013-02-12 @ 22:08:37
Postat av: Fanta m flock

Va roligt med lydnads träning! Hon verkar ju för härlig "gull Lily" !
Lycka till med allt!
Kramar Annica o Co.

2013-02-15 @ 19:56:18
URL: http://Www.nogg.se/fanta
Postat av: Åsa

Är inte tre hundar lite väl lite? Dessutom är det ju obalans i familjen. Ni skulle behöva en hane till för Mats och Dichos skull. Ta upp det med Mats, så ska jag se till att ni får en riktig fin brun hane. Hoppas det ordnar sig snabbt med bilen.
Trevlig helg!
Åsa och Arne

2013-02-16 @ 17:47:51
URL: http://www-perrotrizza.com
Postat av: Anneli

Jag älskar också Lily:) Sötis!

2013-02-17 @ 18:54:58
URL: http://www.la-sirenitas.se
Postat av: Jossan

Vad söt hon är, Lily! :)
/Jossan, Tiza och alla valpisar

2013-02-24 @ 23:27:25
URL: http://tizaperro.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0