I Lilys spår!

Lily som nu har kommit en bit över sex månaders-strecket börjar att ta ut svängarna rejält. Hon är lättlärd, energisk och helt underbar att träna med! Dessutom är hon mycket påhittig och fantasifull - i vaket tillstånd har hon alltid något kul på gång! En av hennes favoritsysselsättningar är att busa med Dicho - att hänga honom i öronen är ju alltid lika kul! Storebrorsan är oftast enormt tålmodig och dras gärna in i i lekens virvlar, men det finns också de gånger som han ger henne en dov morrning för att markera att han vill vara ifred och det har Lily ibland ha svårt att ta till sig för det ju så kul att busa runt med kompisen Dicho! På tal om fantasifulla lekar: imorse (sönd) - lyckades jag att övertyga morgonpigga Lily om att hon skulle somna om, så att hennes husse och matte skulle få sova ut. Jag inser så här i efterhand att jag blev grundlurad av den tystrnad som nu infann sig bland hundarna, för det berodde inte alls på att den lilla sov, utan....?? 
 
          Vart tog nu den mumsiga hundbädden vägen??
 
När jag en stund senare vaknade opp, så drog jag mig till minnes att jag precis före insomnandet hade hört Isa tillrättavisa Lily och när jag en stund senare kom ut i köket så förstod jag varför. Lily hade till sin stora glädje lyckats att bita ett stort ett hål på Isas hundbädd och sedan börjat att plocka ut stoppningen. Storasyster, som så föredömligt hade försökt hindra minstingen, såg nu också ut som om hon också deltagit i den roliga leken för i hennes mungipa hängde beviset i form av en bit vit stoppning. En liten tröst är väl att bädden har några år på nacken, så den hade jag ändå tänkt att snart byta ut. Att bårdskälla på hundarna så där i efterhand var väl knappast någon större idé, för leken var ju redan avslutad och nu såg de bara så oskyldiga ut - speciellt initiativtagaren Lily som nu låg i sovställning och hade satt på sig sin allra oskyldigaste min.
 
                                
Hon har också, som jag tror var en ren tillfällighet, upptäckt kökets godisbitar, då hon hoppade upp med framtassarna på en av arbetsbänkarna och hamnade med sin nos mitt framför en av skåpsdörrarnas handtag. Mums! Ett tugg blir ju gärna flera - framförallt när hundarna är ensamma hemma, så med hjälp av kompostgrindar ser nu halva köket ut som Fort Knox och jag hoppas det ska få henne att sluta tugga handtag. När det sedan blir kväll får hon snabbt slagsida och somnar in så djupt och sött, såå trött efter dagens alla intryck och roliga aktiviteter.  
 
          Släpp in mej - det är ju rena godisbordet där inne!
 
Lily och Co har också hunnit med andra slags spår, som personspår i bokskogen. Lily börjar nu att få kläm på vad det innebär att spåra fokuserat. I ett rakt och relativt kort spår blir hon glad som en lärka var gång som hon hittar en rolig leksak att busa med en stund innan det är dags att spåra vidare. Innan hemresan -  hann hon också med en liten hinderbana över stock och sten och det tyckte hon var toppenkul. Här ser hon dock lite skraj ut för det kan ju vara relativt enkelt att ta sig upp på ett nedfallet träd, men betydligt svårare att hitta en väg ner. Joo, då hon lyckades till slut att klättra ner med hjälp av glada tillrop från mig!
 
 
När det sedan var Dichos tur att spåra så visade han verkligen hur det ska gå till, för med en härlig pondus tar han sig an spåret och klarar alla vinklar och andra svårigheter utan några som helst problem. Möjligtvis skulle han kunnat haft lite långsammare tempo i början av spåret, men en bit in i spåret blev farten betydligt bättre. Spår i olika former är verkligen hans grej - inget fel på motivationen här inte!
 
 
När Isa tog sig ut i spåret, så fanns Mats i andra änden av linan - han är ju så här långt lite ovan att lotsa hundarna i spåret. Förutom lite strul med linan, som fick knut samt fastnade i buskaget, så gick det riktigt bra! Isa verkade i alla fall tycka det var kul att ha med sig husse i spåret!
 

Kommentarer
Postat av: Gun

Vilket härligt spårväder ni verkar ha.

2012-10-18 @ 19:17:27
Postat av: Petra & Timja

Så roligt att läsa om Lilys eskapader. Jag känner också att Timja börjar ta ut svängarna lite mer nu. Hoppas i ses i morgon på träningen. Petra

2012-10-20 @ 11:00:20
Postat av: Susanne

Jag vet inte hur många bäddar Shandi tuggat i sig. Men jag vet att det bara är två soffor än så länge...

2012-10-21 @ 12:32:46
URL: http://www.aberlours.se
Postat av: Petra Merci & Ester

Wow vad mycket kul hundarna gör ;)
Vad kul att ni fått med er husse ut i spåret också.Det är ju så roligt när man kan göra saker tillsammans.
Må så gott Kram Petra

2012-10-22 @ 10:17:35
URL: http://www.nogg.se/lufsen
Postat av: Nanna

Vilken söt liten busflisa!Mindre rart när det tuggas sönder grejer dock:/Jag må säga att jag har haft tur med mina..det enda som har gått åt (förutom leksaker) är en träsko ordentligt pulvriserad av Flamenco då jag var på BB..en lätt understimulerad kille på 4.a bast..haha..jag blev mest förskräckt faktiskt:)

2012-10-24 @ 19:39:51
URL: http://la-sirenitas.se
Postat av: Maria Holmgren

Va kul att läsa om vovvarna. Ja, det verkar vara en riktigt aktiv ålder nu för Lily om jag har förstått rätt. Jag har redan glömt bort vad jobbigt det var med Pippi. Nu fyller hon snart två och börjar landa.
Lycka till med fortsatt träning.

2012-10-26 @ 08:44:13
URL: http://www.bellamigo.se
Postat av: Åsa

Hej unga snygga Mats!
Grattis på födelsedagen! Vilken bra årgång!
Hoppas du har en bra dag!
Åsa och Arne

2012-10-26 @ 19:00:02
URL: http://www.perrotrizza.com
Postat av: Christina Wendestam

Hej Louise!
Först och främst vill vi gratulera den stolte pappan, Dicho, och de säkert lika stolta "farföräldrarna".
Din blogg är alltid lika fantastisk att läsa - hur hinner du samtidigt med all träning?
Lily verkar påhittig - vänta bara tills hon överger kökshandtagen och ger sig på fjärrkontroller, glasögon och bärbara telefoner!! Häromdagen hittade jag en av mina diskborstar i Linus bur - något avgnagd i toppen Har lite funderingar på en röntgen - vet ju inte om den saknade biten kommit ut den naturliga vägen!
Nu är pojken nyfrisserad och tävlingsnerverna darrar inför Växjö - oj vad jag önskar att du hade varit där som superhandler.
Han ligger jättefint i tygburen och han skäller inte som besatt i den och inte heller i bilen.
Sten körde oss till klippningen hos Ingrid igår och då använde vi tygburen (min bil står på verkstad just nu). Linus var tyst hela vägen. Kan det vara så att Linus inte trivs i den den stora Robust-hundburen?? För instängt? När jag tänker tillbaka så kan jag inte komma ihåg att han skällde så mycket när han satt i den mindre buren, som jag köpte av dig.
Håll tummarna i helgen - nu får vi ut och träna lite. Dessutom kommer det en wheaten-uppfödare på besök på fredag för att kolla Linus för ev avel - hoppas pojken kan uppföra sig. Blir det aktuellt med parning så måste jag höftledsröntga - vilket är det bästa stället för det?
Ha en bra vecka - och du har väl ändrat klockorna??
Kram
Christina o Linus-busen

2012-10-28 @ 17:59:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0