Lily - Dag 1 och 2 hämtning + hemkomst

Om jag ska skriva om olika händelser från vårt liv i kronologisk ordning så skulle jag nu egentligen berättat om Maribels student, men eftersom fotografen Nina har lovat att skicka sina bilder i helgen så jag återkommer jag om detta senare!

Istället kommer här spännande hundinfo: Nu har vi äntligen hämtat familjens lilla nytillskott Lily (döpt av Mats efter hans farmor o vad passar bättre när uppfödaren driver en blomsteraffär). Sötnosen är nu inne på sin tionde levnadsvecka (född 7/4) och är en av två tikar i en kull på sammanlagt sex valpar efter Manne (Bibords Ambar) och Nessie (La Sirenita`s Lunaria). 



För att ta det hela från början så bestämde vi oss för att resa iväg till Dalarna och La Sirenita´s redan i torsdags - en dag tidigare än vi från början planerat. När Mats äntligen avslutat sin arbetsdag så stuvade vi in oss i bilen för att påbörja den 60 mil långa resan norröver. Vid framkomsten hade det hunnit att bli natt och efter att vi snabbt installerat oss på boendet somnade vi in för att få oss några timmars sömn innan det var dags att träffa underverket. 


                                    Anneli o Lily

                                       På upptäcksfärd!

Uppfödaren Anneli och hennes systrar driver en charmig blomsterhandel mitt i Smedjebacken och där bland all blomsterprakt och i en miljö full av både kunder och personal sov vår lilla lilja (oberörd av allt liv och rörelse runtomkring henne), så söt som en chokladpralin!




Sanna med den alltid lika pigga och glada dottern Signe

Efter några timmars trevlig samvaro med uppfödarsystrarna så blev det så dags för hemresa, men först lunch på hamnkrogen. God mat och en underbar utsikt över vattnet samt en sovande sötnos under bordet med mina fötter som huvudkudde blev en fin avslutning på en härlig vistelse i S-backen!





Hemresan gick toppenbra och Lily pep inte en enda gång när vi for iväg, däremot "pratar" hon mycket och då är pipet ett av flera sätt att uttrycka sig på. Annars sov hon så gott mesta tiden av resan - antingen i min famn, på sin fäll eller i sin bur utan tak. Dessemellan hann hon också hitta på lite bus och hoppade runt i baksätet och bet i lite av varje, för att en stund senare rasa ihop i en enda hög och somna in så gott. Några gånger mellan stoppen under resans gång var hon extra ljudlig och när vi stannade och jag satte henne på marken så gjorde hon genast sina behov, vilken duktig tjej som redan säger ifrån så bra!


                                        Crazy dog!

Koppelstrul:


 

Under resan fick Lily sina två sista måltider för dagen och hon är ju precis som du sa Anneli lite kinkig med maten. Visserligen åt hon båda gångerna, men inte med någon glupande aptit direkt! När färsfodret som var nerblandat i torrfodret var slut avtog också henne intresse för maten alltmer, så jag hoppas nu att Dicho och Isas stora matintresse ska smitta av sig!


                                 Vacker vy genom Dalarna! 

När vi så äntligen kom hem hade klockan hunnit att bli 23.00 och vi lät hundarna inledningsvis träffas på lite mer neutral mark. Lily var vid första mötet ganska skeptisk till Isa o Dichos nyfikna nosar - hörde t.o.m. en och annan morrning från henne, men idag går det bättre och just nu ligger Dicho och Lily vid mina fötter och vilar sig och nyss var de ute i trädgården och jagade en boll. Dicho är för övrigt betydligt mer intresserad av henne än jag trodde han skulle vara, för när han tidigare träffat valpar så har han varit relativt ointresserad och mer behandlat dem som luft. Dessutom är han så lugn och fin när han närmar sig henne och man riktigt ser hur bra han är på att läsa av hennes kroppsspråk och hennes signaler. Isa närmar sig också Lily försiktigt varje gång, men man ser att hon i egenskap av de fyrbentas ledare också har som uppdrag att fostra och kan därför inte alltid helt koppla av för att hon vill ha lite koll på vad det lilla yrvädret hittar på. Fast idag har även deras relation blivit alltmer avspänd, så inom det nämaste lär de nog ha hittat varandra fullt ut.

Hemmavid:

                      Får jag gå in?

                      Bollspel med ...

                            Dicho

Efter hälsningsceremonin var över blev det så sovdags och jag satte då bilresans bur nedanför min säng och medan jag läste morgontidningen somnade Lily in och sov sedan till kl. 7 imorse, vilket jag tycker var mycket bra för att vara första natten i sitt nya hem! Vi har nu hunnit med några rundor i trädgården samt ätit frukost och nu sover hon som sagt var så gott vid mina fötter.  

Lite senare idag ska vi ta oss en koppelpromenad, för Lily är inte direkt överförtjust i det röda snöret som hänger ovanför henne huvud. Det visade hon tydligt igår när hon gärna stretade på fel håll när kopplet var på, för att något senare bita i det i ren protest. Så redan nu har hon hunnit att visa att hon är en bestämd liten dam som gärna vill vara med och bestämma! Det är ju bra med mycket vilja och envishet i olika slags aktiviteter, så det hoppas jag att hon ska få användning av i bl.a. framtida viltspår!


                                  Sötnosen Lily

Nu är det slutskrivet för idag, men jag lovar att det snart kommer nya rapporter från Lily och från oss andra i familjen!  
    


Kommentarer
Postat av: Petra & Timja

Vilken sötis! Lycka till! Kram Petra

2012-06-16 @ 18:10:03
Postat av: Petra Merci & Ester

Gulle gule gull !

Stort lycka till med sötnosen.

Kramar från Örebro

2012-06-16 @ 19:18:04
URL: http://www.nogg.se/lufsen
Postat av: Anneli

Vad härligt att även få rapporterna här på bloggen. Vi saknar Lily men vet att hon kommer att få det toppen bra. Jätte kul att du o Mats ville ha en av våra underbara praliner. Stort lycka till! Kram Anneli o Nanna

2012-06-16 @ 19:44:52
URL: http://www.la-sirenitas.se
Postat av: Åsa

Lycka till med lilla Lily!

2012-06-16 @ 20:30:08
URL: http://www.perrotrizza.com
Postat av: Gun

Hej, vilken sötnos Lily är. Lycka till och hoppas vi ses i sommar! Kram

2012-06-17 @ 01:39:10
Postat av: pia wennersten

Nej men vilken överrasnng en liten vovve till och dessutom halvsyster med vår Thea (Manne) lycka till med er fina lilla tjej. Hoppas vi ses i Gränna.

kram Pia,Evita o Thea

2012-06-17 @ 21:40:04
Postat av: M. Joelsson

Vi är också så jätteglada att du och Mats ville ha en av de underbara pralinerna. Stort lycka till med den lilla viljestarka damen nu! Hoppas att vi ses eller hörs snart.

Kram från

Mia, Micke o pappa Manne

2012-06-17 @ 23:34:40
Postat av: Fanta m flock

Ojojoj... :-O En TILL liten goding, hur har du gjort för att få din man att gå med på en tredje ;-)
Så mysigt! Ska bli jätte kul att följa er, jag har själv varit svag för den kombinationen. Jätte kul, grattis.
Kram Annica m flock

2012-06-23 @ 22:31:55
URL: http://Www.nogg.se/fanta

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0