Uppföljning med Mona Kjernholm

För några dagar sedan var det så dags för ännu en privatlektion med Mona Kjernholm och det var framförallt Isa som skulle få sig en genomkörare i lydnad med fokus på lyd 2-momenten, medan Dicho hann med ett kort pass i slutet av timmen.

Fritt Följ:
Sedan förra träningstimmen med Mona har jag lagt mycket fokus på att få Isa i rätt position vid belöningstillfället och det har blivit så mycket bättre, förutom att hon faller mindre framåt numera så har hon också börjat gå ännu närmare mig. Här behöver jag liksom i all annan träning också variera mig så att hon någon gång emellanåt också får bollen kastad bakom sig, så hon får lite mer utlopp för sin energi när hon tillåts springa runt något varv. Jag behöver även vara uppmärksam med vad jag belönar henne med och hur? Vill jag ha mer tryck och energi = boll och mindre energi = vänta med bollen och ge godis istället. Det bör finnas en bra avvägning i hur hon belönas, för att hon ska komma i rätt balans och inte bli för taggad eller för dämpad (vilket i och för sig är ganska ovanligt i hennes fall) - vilken typ av moment det handlar om kan ju också avgöra hur mycket jag vill ha on-knappen på!


                            Bra position och en härlig energi!
 
Det var för dagen kyligt i vinden och gjorde det svårt att belöna i tid för händerna fumlade för mycket i ryggfickan, så därför skulle jag med hjälp av min högerhand levera godiset bakom ryggen till den vänstra handen. Med målet att också få henne att hela tiden sträva bakåt. Oj, hur kan det vara så knepigt att omprogrammera sig! Det blev förmodligen extra svårt för jag var så fokuserad på allt det andra som vi jobbade med, men visst var det effektivt! I synnerhet när det blev dags att fokusera sig på högerhalter, som jag fortfarande tycker att hon kan falla för långt fram i. Redan i inledningen av svängen placerades godiset i vänsterhanden som sedan placerades över hennes huvud och drog henne bakåt i sättandet. Det fungerade mycket bra efter några gånger, så nu gäller det att träna och åter träna! (Märkte dock på hemma- träningen att jag får lura henne ibland och placera ut godiset från annat håll än bakifrån ryggen, så att hon inte istället inte börjar kika bakom mig - vilken liten luring!) 


                           
Godiset bakom ryggen!

Bilderna blev tagna på lite långt avstånd, för det var svårt för hundarna att koncentrera sig med en husse som sprang fram och tillbaka med en kamera i högsta hugg (han brukar ju inte vara med varken på träning eller tävling). Det visade sig nu bli en störning som jag inte tränat på tidigare!

Rutan:
Efter att sedan en lång tid tillbaka enbart tränat Isa utifrån att hon ska visa mycket energi då hon springer fram och placerar sig på en matta, så var det nu dags att flytta in den i Rutan. Det gick hur bra som helst och även när Mona tog bort mattan tog Isa sig snabbt till rätt plats. Några gånger hände det att Isa förflyttade sig för mycket mot mig när jag efter klicket kom fram med belöningen, så det ska jag träna ännu mera på! Enbart belöning på den plats där jag vill att hon ska placera sig! Jag ska också framöver tänka på att jobba med flera rutor framme och skicka in henne i en åt gången, för att efterhand få henne alltmer säker på momentet. Jag måste också tänka på att inte röra mig framåt med överkroppen samtidigt som jag säger "Rutan" och istället stå helt still - kan lätt bli en dålig vana, poängterade Mona!  


                                     Rrrutan!

Hopp över hinder:
Här vill jag att hon kommer längre från hindret vid uthoppet, för det händer att hon vänder sig om i språnget och då hamnar hon alldeles för nära. Vi tränade därför enbart uthoppet - med boll som belöning över Isas huvud och som jag kastade så tidigt att hon inte skulle hinna vända sig om i språnget. Dessutom placerade jag den så långt bort så att hon skulle komma en bra bit från hindret. Dessemellan var Mona medhjälpare och stod vid hindret och matade iväg en boll så Isa inte anade var belöningen skulle komma ifrån. Bra med mycket variation vid belöningarna och så småningom ökade Isas avstånd till hindret alltmer.

Apportering:
Jag visade upp hela momentet, för att visa vilka delar som fungerar bra och vilka som är mindre bra. Ut: bra i lagom tempo. Gripande: något tveksam. Tillbaka: något för långsamt samt skiftar grepp några gånger (tugg). Sättande: segt och något snett. Isa har i lyd 1 tyckt att momentet apportering varit så där - har några gånger fått ge henne dubbelkommando på tävling när hon känt doften av andra hundar och sett tveksam ut. För att det skulle gå lättare lånade jag ofta apporer av andra och fösökte också att göra momentet så roligt som möjligt, men nu verkar det vara dags igen för att jobba upp glädjen för att hon ska ha mer spring i benen när hon tar sig tillbaka med apportbocken. En variant är att jag lekfullt rör mig ifrån henne kastar apporten - "apport" och när hon greppar ta mig snabbt fram till henne "klick" och belöning innan hon hinner att börja tugga! Blir hon bara mer motiverad av själva apporteringen så tror jag också att hennes ingång kommer att fungera bättre, för det brukar inte vara något större problem i vanliga fall!

När det sedan blev Dichos tur, så kommer jag att tålmodigt fortsätta med att få honom ännu mer fokuserad på själva lydnadsträningen. Hans nosande på planen har för övrigt blivit allt mindre och nu är målet att få honom ännu mer motiverad och taggad på träningspassen. Jag kommer nu en tid bara träna det som han gillar mest, t.ex. hopp över hinder - blandat med många lekfulla och roliga inslag. Linförigheheten kommer jag enbart att öva på någon gång då och då i mycket korta pass och istället inrikta mig på det som han just nu gillar allra mest!


Här blev återigen husse intressant - nu fick han ge upp sitt fotograferande, så Dicho kunde fokusera sig på annat!

Det här var några smakprov från ännu ett otroligt roligt och lärorikt träningspass med Mona. Inför nästa privatlektion senare i vår har vi nu massor att jobba med, så det är bara att kavla upp ärmarna och sätta igång!



Avslutar med en bild som är tagen på lite närmre håll under en skogsrunda efter träningpasset! 


Kommentarer
Postat av: Gun

Vilket bra tips det där med godiset bakom ryggen. Det ska jag också prova. Kram på er.

2012-01-15 @ 21:19:54
Postat av: Maria Holmgren

Hej

Vad duktiga ni är med lydnadsträningen. Godis bakom ryggen eller inte? Pippi är mycket duktig på att kolla vart det goda finns. Fast jag är ändrar hela tiden för att hon inte ska bli fast. De är ibland för smarta för oss de små liven. //Maria

2012-01-16 @ 12:22:14
URL: http://www.bellamigo.se
Postat av: Petra Merci & Ester

Toppen med lite träningstips.Själva drog jag och Merci igång med ytterligare en kurs i går.Mitt mål är att klara 1an i år.

2012-01-16 @ 20:11:27
URL: http://nogg.se/lufsen
Postat av: Pia Wennersten

Visst känner man sig nöjd när man gjort ett rejält träningspass. Själv har vi nästan fått börja om från början med apportbocken, hon tuggar väldigt gärna på den, svårt att få bort. Sedan är det ställande under gång, men det tar nog inte så lång tid innan det sitter något sånär. Lämnar Sofias mailadress så tjejerna kan få kontakt, sedan blir det väl facebokk kan jag tänka.

[email protected]

Lycka till med träningen. Pia,Evita o Thea

2012-01-17 @ 08:34:17
Postat av: Anna Nygårds

Så kul det är att läsa om träningen. Ni kommer att gå långt. Läste förr blogginlägget också och visst är det tråkigt med alla ouppdaterade sidor, men nu kör vi. Ska också skärpa mig och lämna en kråka när jag hälsar på. Vi har fått en spännande utmaning av en vän så nu gäller det att lägga på ett kål med lydnadsträningen för oss också.

Kram Anna

2012-01-17 @ 10:45:59
URL: http://www.nogg.se/annaochrolex
Postat av: Katarina med Zoë

Vad spännande att läsa om din träning med Mona. Jag har också fått upp ögonen för henne och tänkte försöka hänga på ett träningstillfälle då Ki bokat henne, för att bilda mig uppfattning. Men allt jag fått höra och läst så här långt så verkar hon jättehärlig. Hade först bokat in mig på träningsläger hos henne i sommar, men det fick jag skjuta på pga kommande valp-planer.

//Katarina

2012-01-17 @ 22:55:09
URL: http://perrozoe.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0