Snöspår, lydnad och gruppbilder

Ja, så kom då snön även till oss i Skåne - visserligen ett ganska tunt snötäcke, men det lyser det upp lite mer än tidigare och temperaturen ligger kring 1-5 minusgrader. Tyvärr, har det också blivit svårare att träna utomhus, för gräsmattorna är skrovliga och isiga vilket t.ex. gör det svårt för många av lydnadsmomenten. Tur, att Isa i alla fall en gång i veckan kan träna i en inomhushall!

Senaste träningpasset var hon så taggad! Tycker nu hon bl.a. börjar få kläm på Rutan, men jag hade behövt träna den ännu mer regelbundet och för det är vädret just nu lite besvärligt. Ena gången går det riktigt bra för henne och nästa gång går det betydligt sämre! Det som jag just nu drillar Isa i är att stanna i den bakre delen av rutan till jag kommer med belöningen och då blir hon ibland så ivrig att hon förflyttar sig mot mig då jag tar mig fram mot henne. Jag delar därför upp momentet i olika delar - en när hon förflyttar sig till rätt plats i rutan och en då hon tränas i att stå kvar. 

Viltspår däremot går bra att träna även när marken är snötäckt! Dicho gick senast ett kringelikrokspår som Helen lagt och som hade ganska stor svårighetsgrad, med bl.a. återgångar och fem vinklar. Jag har nu också börjat att träna in sökrutan och han såg allt lite förundrad ut när jag för första gången släppte ut honom direkt i spåret för att själv söka reda på var det började. Därefter kom han lite långt ut vid några ringningar, men hittade tillbaka för egen maskin och avslutade sedan spårningen utan några som helst problem. Ceasar klarade också sitt spår bra! Terrängen där jag lagt det skiftade från lövskog till barrskog efter halva sträckan, dessutom innehöll det också spårupphåll och tre vinklar som han klarade fint. 

På promenaden mellan de olka spåren passade vi också på att ta några gruppbilder, för det gäller att passa på att föreviga snölandskapet - vem vet hur länge snön ligger kvar! Här är Helene med Cocos och Ceasar samt jag och Dicho. 



 
Idag söndag har jag och Isa varit i Käglinge rekreationsområde och tränat lydnad. Helene höll i en drop-in-kurs för ett tiotal hundar där majoriteten var perros. Kul med så många lydnadsintresserade perroägare - hoppas att de fortsätter kommer att jobba vidare med sina krulltottar för att inse vilken härlig, lättlärd samt energisk ras perron är!

Isa fick ett bra pass med mycket störningar runtomkring sig, vilket alltid är bra att träna på! Bara en sådan övning som att i fritt följ ta sig emellan en grupp okända hundar kräver både koncentration och fokusering samt en hel del självförtroende! Det tycker jag hon i stort klarade bra, förutom någon enstaka gång då hon tappade lite fokus när hon kastade en kort blick på den hund hon precis skulle passera.


Isa med en av sina älskade bollar, som verkar ha sett sina bästa dagar!

Efter avslutad träning gick vi sedan en promenad med perrogänget och när vi kom tillbaka till parkeringen var Isa ganska trött och fick vila sig en stund i bilen, medan jag kikade på Helenes Rutan-träning med Cocos. Då blev jag också sugen på att jobba med Rutan, så snabbt upp till bilen och sedan körde jag igång med Isa! Nu visade det sig att det skulle jag nog hoppat över, för hon var inte riktigt på hugget och tappade snabbt fokus och började istället leta efter mumsiga harlortar som låg överallt i fyrkanten. Man lär så länge man lever, för ett nytt moment som rutan ska jag träna inledningsvis av lydnadpasset då hon är pigg och skärpt och inte efter ett så långt pass som hon fick idag! Avlutade istället med lite fritt följ och sedan var både hon och jag nöjda med Käglingedagen! Vi fick t.o.m. lite sol - åh, vad skönt i vinterkylan! 



Kommentarer
Postat av: Anne Buch

Det var trevligt att träffas idag. Vi ser fram emot fler träffar. Lasse var trött resten av dagen så det fick bli en kort runda på kvällen.



Hälsningar Anne

2012-01-30 @ 19:06:49
Postat av: Louise

Vilken fin liten perrokille ni har! Det ska bli kul att följa honom framöver - lycka till med träningen!

Vi ses säkert snart igen!/Louise

2012-01-30 @ 19:15:55
Postat av: Gun

Heja vad duktiga ni är. / Gun

2012-01-31 @ 16:30:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0