En katt bland hermelinerna!

Imorse lyste solen på en underbart alldeles klarblå himmel och termomtern visade ett par plusgrader! Mats och jag tog då bilen ut till skogen för att lägga några viltspår och för att gå en skogspromenad med hundarna. Ceasars fick ett anlagsklasspår med fyra timmars liggtid, sedan lade jag också ett mycket enkelt och snällt spår till Dicho, för att han skulle få lite hjärngympa och på så vis bryta lite av tristessesen som han haft under den senaste tidensin på grund av sjukdom. Jag får väl se till bygga upp honom successivt, men eftersom han fortfarande medicineras så får jag skynda långsamt!  

Isa har nu avverkat sin första tävlingsäsong i lydnad och jag är mycket nöjd med hennes prestationer, så nu hoppas jag att det ska bli en lika lyckosam Lyd 2! Efter spåren var lagda var det dags för Isa och mig att i sällskap med Helene och Cocos göra ett lydnadspass på Brukshundklubben. Cocos drillades i Lyd 3, medan Isa tränade på tvåans moment. Hon var för dagen lite okoncentrerad (kändes redan i uppvärmningen) och tappade lite fokus då och då - det var mycket störningar runt omkring oss med bl.a. en fotbollsmatch precis intill träningsplanen. Isa inledde med att resa sig upp i platsliggningens slutminut (här får jag nu genom mkt träning - försöka finna den säkerhet och glädje i momentet som hon hade under de sista tävlingarna i höstas) när två hästar i en hage sprang iväg i full karriär efter att blivit uppskrämda av några förbipasserade hundar. Aj, aj - det får inte hända igen, för som vi kämpat med just det här momentet! Nu ska det bli ännu mer störningar framöver, både på inne- och utomhusträningen!

Därefter påbörjade hon fritt följ och där blev hon alltbättre efterhand så jag får vara noga med att ha henne med mig redan från början, men som sagt idag var hon trots ordentlig uppvärmning lite ofokuserad. Kanhända bidrog också en kraftig blåst till att båda hundarna blev lite tittiga och sneglade ibland åt sidorna för att se vad som hände runt omkring oss. 

De tidigare inövade momenten klarade hon sedan bra, medan två nya inslag som apportering och hopp över hinder nu börjar bli ganska hyfsade, bara tugget på apporten försvinner helt och att hon blir säkrare på tillbakahoppet så jag slipper dubbelkommando. Nu gäller det att kedja ihop hopp-sitt-hopp, så att hon inte ser så frågande ut när hon hör det avslutande hopp-kommandot.

Rutan och fjärren behöver jag mer tid för, men nog verkar det som om poletten börjar trilla ner alltmer för varje gång som hon hör mig hojta "rrrutan", så om nu bara vädret tillåter ska vi ta minst ett rutan-pass varje dag. Den nya rutan (från Jami hundsport) med fastsatta kraftiga tygband i konerna kommer nu att användas flitigt - tack Gerd för att du levererade hit den från Västervik! Ja, nog finns det en hel del att jobba med, men eftersom Isa tycker det är så kul med träning så ska det också bli kul med lite nya utmaningar! 

Isa har också placerat sig bra i resultatlistan på Lomma brukshundklubb och fortfarande är det nog många lydnadsmänniskor som förvånas över att perron också kan göra bra ifrån sig i lydnadsammanhang, så för dem är nog rasen fortfarande som en katt bland hermelinerna ute på lydnadstävlingarna. Men som ni ser på klubbens lista över fjolårets resultat, så var det glädjande nog flera lite mer ovanliga hundraser än bruksraserna som gjort bara ifrån sig i lydnaden och det är ju kul att se! Vad sägs om t.ex. en softie och en wachtelhund!

1 Petra Forsell Alice B.C. Klass 2 30
2 Jessica Carling Chatta ISCWT Klass 1 25
3 Louise Mörnstrand Isa Perro d.A. Esp. Klass 1 23
4 M. Westberg-Jonsson Bell Flatcoated Klass Elit 22
5 Anna Sandström Zeke Blandis Klass 1 21
6 Yvonne Rosberg Abby Golden Retr. Klass 1 16
7 Roland Jönsson Bessy Kelpie Klass 3 12
8 Marie Asp Lakrits Flatcoated Klass 2 9
9 Stig Linke Tintin Tollare Klass 1 7
9 Yvonne Rosberg Randy Wachtelhund Klass Elit 7
10 Lotta Pettersson Pärla Flatcoated Klass 1 5

Efter lydnaden for jag förbi hemma och bytte hund inför viltspåret, för jag ville inte låta Dicho ligga i den kalla bilen under Isas träning. Först ut i spåret var Ceasar och han spårade som vanligt mycket energiskt. De problem som dök upp för honom berodde sannolikt på att han nu hamnat i en liten formsvacka efter de veckor han stått över träning på grund av att han varit halt. Det visar väl tydligt att även viltspår precis som mycket annan träning är lite av en färskvara och som måste underhållas för att fungera riktigt bra! Om han nu bara får backa bandet lite grand, så är jag övetygad om att han snart kommer att hitta tillbaka till den fina spårning som han visade för några veckor sedan! 

Dicho som också varit ifrån träning en längre tid var för dagen också mindre säker i spåret än han brukar vara - han ville helt enkelt för mycket i glädjen över att få träna igen och tappade på så vis lite av sin spårsäkerhet och sitt fina tempo. Hoppas nu att jag kan börja träna honom mer regelbundet, så att han snart kan komma tillbaka i i gammal god form igen!
  
Nu går en ledig vecka mot sitt slut och det är väl lika bra att vänja sig vid tanken att imorgon är det jobb som gäller igen! Det har i alla fall varit skönt att avsluta med en så här solig och vårvarm helg med mycket utevistelse. Bland det bästa med att vara ledig är att kunna sova så länge man vill och att kunna ta dagen som den kommer! Oavsett väder ska ju alltid hundarna rastas, men även där finns en viss frihet, för om det är för ruggigt på morgonkvisten så kan jag ju alltid vänta lite med den långa promenaden. När det är så fint väder som idag, så är det ju en fröjd att få vistas utomhus och innan jag visste ordet av så hade vi varit iväg i hela fem timmar! Härligt med massor av frisk luft och det är inte utan att både jag och hundarna är trötta så här frampå kvällskvisten! 

Kommentarer
Postat av: Gun

Skönt att Dicho verkar vara på bättringsvägen. Här skiner solen och fåglarna kvittrar. Hundarna har tuggat på märgben på terassen och jag har lutat ansiktet mot solen en stund.

Ha det gott och hälsa.

2012-02-28 @ 15:13:18
Postat av: Åsa

Som också tycker det är skönt att Dicho är på bättringsväg...

2012-02-28 @ 19:03:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0