Dicho + Bando = valpar i magen!

Torsdag kväll den 9/8 fick Dicho fint besök från vårt grannland Danmark, för då kom den söta 4-åriga perrotiken Bando hem till oss i sällskap med sin husse Hans. De hade två timmar tidigare åkt från sin hemort, som ligger nordväst om Köpenhamn och tack vare bron så går den bilresan numera oerhört snabbt. Medan Dicho fick dambesök for Mats iväg några timmar med de övriga i perrogänget,
 
Bando var väl till en början inte speciellt imponerad av Dichos enträgna uppvaktning (han slickade henne både bak och fram och ägnade sig en god stund åt att även slicka hennes inneröron), men efterhand mjuknade hon så pass att han till slut (n.b. efter 30 min) kunde få till en hängning som sammantaget varade i 25 min. Den inleddes med fem minuter på hennes rygg, för att han därefter tog sig runt och ställde sig bak mot bak. De stod alldeles stilla och då sänkte sig ett märkligt lugn både över dem och över oss tvåbenta som i den stunden kände oss högst delaktiga i våra hundars parning. Båda hundarna är relativt oerfarna i att para sig och Hans och jag får väl också betrakta oss som nybörjare i att assistera vid hundparning, men med hjälp av bl.a. Åsa (Tack, ännu en gång!) har jag sedan tidigare fått en hel del ovärderliga tips, som gjorde att jag trots allt kände mig ganska trygg i hur det skulle fungera och i vad som skulle göras.
 
 
 
Att få ta del av Dichos parningsakt var för mig en oerhört spännande, fin och känslosam upplevelse och det är egentligen helt fantastiskt att även några så oerfarna hundar som dessa två ändå vet hur det ska gå till. När jag sedan tänker på Dichos envishet, kämparglöd och hans kärleksfulla sätt att närma sig Bando så blir jag nästan tårögd. (Ja, jag är en sådan där känslosam person - har t.ex gråtit mig igenom samtliga Lassie-filmer). När det sedan handlar om sin egen hund som man står i en så nära relation till, så blir en sådan här mäktig händelse något alldeles speciellt!
 
När de tu, trötta efter kraftansträngningen, sedan skildes åt vankade de runt en kort stund! De föreföll inte särskilt oroliga, utan såg kanske mer ut som om de tyckte att det hade varit bra att träffas ännu en dag. Sagt och gjort - nästkommande kväll kom våra danska vänner på ännu ett besök och Dicho vädrade deras ankomst redan på långt håll och stod sedan förväntansfull vid ytterdörren.
 
 
När de sedan stegade in i vår trädgård var han alldeldes till sig av glädje och förväntan över att ännu en gång få träffa denna undersköna danska. Nu tog det endast fem minuter innan ännu en hängning var ett faktum. Efter 20 min som till skillnad från igår inte var lika blickstilla, för de stod nog inte lika bra från början utan fick flytta över tyngden på sina baktassar några gånger. Dessutom sneglade Dicho bakåt mot fästpunkten några gånger, så det kan nog ha varit så att han kom in lite mer snett än under gårdagen. Nåväl, de satt ändå ihop så pass länge som 20 minuter och efter att de skiljts åt från varandra så infann sig ett behagligt lugn. När Dicho och Bando med förnöjsam uppsyn gick runt i den inhägnade delen av trädgården verkade de oerhört lugna och avslappnade. Det såg nästan ut som om de nu hade bestämt sig för att de var fullt nöjda och att fler parningstillfällen inte skulle vara nödvändiga! 
 
 
Ja, nu återstår det bara att se om parningen kommer att ge frukt (jag, menar valpar!) och närmsta tiden kommer det att bli så spännande att få följa Bando och jag hoppas innerligt att hon så snart som möjligt visar olika tecken på dräktighet!  
 
Söta Bando - en härlig perrotjej, som inte bara är fin att titta på (excellent på utställning), för tillsammans med sin husse ingår hon i ett jaktlag och där gör hon mycket bra insatser som jakthund. Ett spännande användningsområde för vår ras!
 
Veckorna har nu snabbr rullat iväg och alldeles nyss fick jag det glädjande beskedet att dagens ultraljud visar att det finns minst fem valpar inne i Bandos mage! Åh, vad jag ser fram emot att få se vad som döljer sig därinne!
 
Om DU är intresserad av en dansk-svensk valp efter två mycket fina föräldrar (mer om Dicho: se blogg och om hans meriter: se Dicho int. UCH - juni 2012 och Vägen till en perro och födelsedagsbarn - april 2012), så hör av dig till: [email protected]
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Så spännande! Hoppas allt går vägen! Kram Petra

2012-09-11 @ 21:57:11
Postat av: Fanta m flock

Oj va spännande med små Dicho bebisar! :-)
Oh va stor flock ni kommer att bli! ;-D
Kram

2012-09-11 @ 22:11:53
URL: http://Www.nogg.se/fanta
Postat av: Petra Merci & Ester

Jamen vad spännande med Dicho bäbisar. Mamman ser jätte fin ut. Du/ Ni blir inte sugna på en ny valp nu?
;)
Sköt om er Kram

2012-09-20 @ 14:29:06
URL: http://www.nogg.se/lufsen

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0