Påsk, konstrunda och hönan Agda!

Min veckolånga ledighet börjar nu att gå mot sitt slut! Det har varit välbehövligt och skönt med långa sovmorgnar och att kunna ta dagen lite som den kommer. Det allra härligaste med att vara ledig tycker jag är nog ändå det är att slippa passa tider och bara kunna ta det såå lugnt under morgontimmarna! Visserligen har jag också haft en del rättningsarbete av elevers prov och arbetsuppgifter, men därutöver har det funnits en hel del tid för att vila upp mig och till träning med hundarna. 

Dessutom har vi under påskdagarna röjt i vår trädgård (de dagar som det inte snöade) träffat vänner, ätit goda middagar samt haft Maribel och Hector här på middag tillsammans med Calle och Amanda.


                                           Till bords!

                               Strategi inför äggpickningen!

                                   Maribel o Calle

Att döma av Amandas o Hectors glada miner, så blir man blir aldrig för gammal för att leta upp de godisägg som påskharen gömt i vår trädgård.

Till sin stora glädje hittar Dicho o Isa varsitt märgben!!


Därutöver har jag också tagit mig tid att träna hundarna i princip varje dag då jag avverkat åtminstone ett träningspass på brukshundklubben. Dichos lydnad går sakta med säkert framåt, medan Isas träning går lite upp och ner - jag hoppas i alla fall att snart få ordning på samtliga av tvåans moment! 



                                 Här är det Isa som drillas!

Hon är förresten sedan några dagar nyklippt och Dicho blev som alltid lika betagen av hennes vältrimmade och nyfriserade kropp. Det väckte heta känslor hos honom under några timmar innan han så småningom vande sig vid hennes nya look, så det verkar som om han (precis som tuppen i visan om Hönan Agda) föredrar Isa - spritt språngande naken.   


                                     Isa på språng!


                                  Dicho spanar!


En av påskdagarna for vi också på Konstrunda tillsammans med Marie och Lasse. Ett återkommande arrangemang här i vår södra del och i år så valde vi Mitten-Skåne. Dessförinnan åkte vi ofta till Österlen, men de senaste åren har vi försökt att variera oss så mycket som möjligt och då har vi upptäckt många nya besöksmål samt har fått se verk av en hel del konstnärer som vi inte har sett förut. Vårt första stopp blev hos konstnärsparet Katarina och Ronny Hård, för några år sedan blev jag hembjuden till dem i samband med att jag köpte en tavla av Katarina och nu var det dags för ett nytt besök! Här tittar Marie på några av hennes utställda alster.  

 
Jag är även förtjust i Ronnys tavlor. Lägg märke till det otroliga ljus som han har lyckats att återge i en av sina tavlor - som syns mitt emellan de två konstnärerna här nedan!

Efter några timmar utefter vägarna med många stopp, så blev det så dags för en efterlängtad fika! I Västra Strö (väster om Eslöv) hittade vi det här mysiga caféet med tillhörande heminredning- och trädgårdsaffär.



När vi därefter mellanlandat några timmar här hemma, så åkte vi vidare till Malmö och åt en fantastiskt god italiensk måltid på restaurang Epicuré. Restaurangen är värd ett besök - den kan jag verkligen rekommendera! Dessutom är personalen mycket trevlig, vilket till stor del bidrar till den trevliga atmosfären. Kocken bad mig t.o.m att komma ut i köket, för han ville vara säker på att min laktosfria kost skulle bli till min belåtenhet - det är minsann ovanligt på svenska restauranger!


En god fortsättning på påskhelgen och nu får vi hoppas på att våren snart bryter ut på allvar, för den senaste tiden har det verkligen varit i kyligaste laget!


Kommentarer
Postat av: Gerd

Glad Påsk till alla! Vilka fina bilder från Konstrundan. Nu blir jag sugen på att flytta till Skåne igen! Kram.

2012-04-09 @ 12:22:25
Postat av: Gun

Jättefina bilder. Ja vår ledighet börjar ju med påsk och vi hoppas på lite finare väder. Ha det bra! Kram

2012-04-09 @ 12:36:09
Postat av: Petra Merci & Ester

Vilken skön ledighet ni haft. Och så fin Isa blev i sin korta frissa.Förstår att Dicho blev nykär ;). Här har vi mest bara slappat .

2012-04-09 @ 13:19:25
URL: http://www.nogg.se/lufsen
Postat av: Pia Wennersten

Härliga bilder, du är flitig med kameran.Kul att även få se Maribel på foto också. Skall bli kul att träffa er den 5/6 för då är vi väl alla med. Vet inte om det är bara vi som inte bor i Skåne som skall ha praktiken den 6/6. Anna (Buster) är så snäll så jag,Helena o Inger får låna hennes sommarstuga över natten. Kram Pia,Evita o Thea

2012-04-10 @ 11:00:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0