Bäst att hålla tungan rätt i mun!

Nu har det blivit ännu en helg och idag när solen tittar fram och värmer så gott, så tänkte jag passa på att ägna mig en del åt trädgårdsarbete! Ett av dagens projekt blir att rengöra och olja in utemöblerna och det är ett ganska drygt jobb, för min vana trogen så tänker jag göra alla trämöblerna (åtta stolar i olika strl o en bänk) på en gång - så är det gjort! 

Efter att jag under morgontimmarna har varit på en långpromenad med hundarna så sover de nu så gott. Jag har också gjort ett par utskick med Isa in i rutan efter att vi kommit hem. Just nu har jag två rutor (en med plaströr o en med band) ute på gräsmattan och jag alternerar att skicka henne mellan det två rutorna - en stunds träning med den ena och sedan byte till den andra o.s.v. Det brukar hon tycka är kul och blir gärna lite extra taggad, för det blir hela tiden något nytt och hon vet aldrig när det är dags att byta ruta.

Vid rutan-träningen gäller det för Isa att hålla tungan rätt i mun!


                       Nu måste jag koncentrera mig!

        Kom igen Dicho, du behöver också träna på rutan!

Jag har också i träningen av rutan ersatt klickern med belöningsordet "japp", för daglig träning med detta moment har gjort att Isa börjat att stanna vid klickljudet även i andra moment. Som exempel har hon emellanåt haft lite tugg på tillbakavägen med apporten och då har jag börjat klickerträna henne när hon greppat den och då har hon stannat och stått helt stilla. 

Det verkar förresten som om tugget kommer när hon närmar sig mig och jag har därför jobbat med att bryta denna ovana, bl.a. genom att sätta mig på huk med ryggen mot henne efter hon greppat apporten och är på väg tillbaka. Med hjälp av en medhjälpare får jag då veta vad hon gör bakom min rygg och de senaste träningarna har hennes tugg varit som bortblåst - hon har haft full fokus på mig och varit ivrig att snabbt komma fram till mig för att söka min ögonkontakt. Jag hoppas snart att tuggandet ska försvinna helt även när jag jag arbetar med hela apporteringsmomentet!  

Nu har det hunnit att bli söndagkväll och efter några otroligt fina helgdagar med mycket sol och mycket utevistelse är både jag och hundarna så där skönt trötta som man blir av fint väder och mycket aktiviteter! Isa har varit med mig hela förmiddagen i Skäglinge där Helene samlat ihop ett tiotal perros, en lagotto och en border collie för träning i framförallt lydnad och i slutet hann vi också med att pröva på agility. Det är bara att konstatera att Isa tycker om all slags träning, för hon for iväg som ett jehu - över hinder och genom tunnel... Glad som en lärka!

Störningar från de andra hundarna är verkligen nyttiga, t.ex. måste jag säga att Isa var otroligt duktig när hon låg kvar på platsliggningen trots att en annan hund kom fram och nosade på hennes bakdel. Jag har sedan tidigare backat bandet rejält i detta moment och hoppas att det framöver ska fungera bra. Dagens prestation av Isa vittnar förhoppningsvis om att hon börjar känna sig säkrare i momentet igen.

Väl hemma så fick Dicho ett lydnadspass i trädgården och det var minsann inget fel på hans motivation! Han gick bra i fotgåendet (några sneda sättande, men f.ö. en härlig attityd), ställande under gång och fjärrdirigering (som han gillar o som tränats bredvid Isa före mat). Han hade dessförinnan haft mysiga timmar med Mats och Maribel - långpromenad med husse, hjälpreda i trädgårdsarbetet (många pinnar ska flyttas och tuggas på) och sedan promenad med lillmatte (som behövde röra på sig efter flera timmars skolarbete). Sedan följde han med mig på några ärenden med bil. Dicho älskar bilresor och han lägger sig alltid genast till rätta i sin bur och slumrar till tills vi är framme vid målet.



Hoppas ni nu får en bra vecka och till vi hörs igen - ha det så bra!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0