Lydnads-kick!

I söndags hade Yvonne, som varje vecka tar sig tid att samla ihop oss deltagare till måndagsgruppens träningspass i lydnad, bjudit in Mona Kjernholm för en heldag i lydnadsträning. Tyvärr gick anmälan till träningsdagen ut i slutet av min sommarsemester, så när jag kom hem och anmälde mig var platserna med hund redan slut så jag fick hålla till godo med en åhörarplats. Vilket i och för sig också var mycket lärorikt, men visst var jag sugen på att också få arbeta praktiskt. Nu hoppas jag istället att kunna ta några privatlektioner för henne senare i höst och det skulle vara så spännande att få möjlighet att drilla i första hand Isa utifrån hennes väl utprovade och genomtänkta tips, medan Dicho får träna vidare i sin lydnadsgrupp.

Mona är mitt uppe i en framgångsrik lydnadskärriär tillsammans med sina två hundar Marvin och Fira. Förutom en mängd med fina meriter sedan tidigare, så ingick hon och Marvin också i årets VM-lag som lyckades med bedriften att ta VM-guld - det ni!! Hon har en bakgrund som gymnasielärare och grundskollärare, vilket visar sig i hennes mycket pedagogiska och genomtänkta upplägg. Dessutom är hon både kvicktänkt och rolig, vilket gör att en heldag med henne blir både underhållande och mycket lärorik. Hennes träning inriktar sig framförallt på att hund och förare ska ha roligt tillsammans och att de ska kunna utveckla ett bra samarbete.

Varje ekipage fick 20 min träning på förmidagen och ett lika långt pass på eftermiddagen. De moment som var och en ville träna på hade Mona fått reda på i förväg och dessutom fick hon då också en presentation av varje hund. De olika passen inleddes med att föraren fick beskriva sina kriterier för de olika momenten t.ex. vid träning av fritt följ - vilket avständ vill man då att hunden ska ha till föraren, kan vara skillnad mellan olika förare t.ex. beroende på vilka mål man har och på hur petig man vill vara.

Det skulle bli för många sidor att skriva om allt som vi fick lära oss, så här kommer istället några smakprov på sådant som jag ska tänka på lite extra och som jag ska arbeta med inom den närmaste tiden. Jag ska bli bättre på att när jag byter ut klickermarkören mot ett ord, så ska jag använda det som är kort och rappt som t.ex. "japp"! Ibland vet jag med mig att jag använder onödigt många ord för att markera att det är dags för belöning.Tajmingen är också viktig, så att hunden belönas för rätt saker och tänk på att: Korrigering som hunden tolkar fel är svårare att bli av med än en belöning som blir fel!
 
Jag ska börja träna ännu mer bakdelsteknik med Isa , för att hon ska bli snabbare vid t.ex. vänsterhalter. Nu kommer pallen och plattan att komma till användning igen! Dessutom ska jag arbeta med sidoförflyttningar och ett bra tips som Mona visade oss är att lägga en bred bräda mellan sig och hunden (som står nos mot näsa). Därefter ska hunden sätta sina framtassar på brädan och sedan förflytta sig efter föraren som rör sig sidledes under tystnad. När denna övning fungerar, så ställer sig föraren på brädan vid hundens högra sida och nu förflyttar sig hunden efter förarens rörelser (side-by-side).   

Hon påminde också om att med jämna mellarum återgå till grundövningarna för olika moment, så man hela tiden befäster det slutprodukten är uppbygd av. Hon jobbar alltid på det viset med sina egna hundar - trots att de ligger på en mycket avancerad lydnadsnivå. 

Vittring är också ett moment som jag nu ska börja med och då rekommenderade Mona oss att alltid använda många pinnar. En hög med dem läggs en bit från området där hunden ska få sin grundläggande träning. Därefter gömmer man en pinne i det höga gräset några meter från hunden som sitter kvar och väntar.  Föraren återgår sedan till hunden och säger "Varsågod" Ett kommando börjar användas först när hunden har lärt sig vad övningen går ut på! Pinnen har inledningsvis godisdoft, för att efterhand enbart ha förarens doft. Från att ha använt samma pinne flera gånger, så byter man sedan den för varje gång. Den flyttas också hela tiden allt närmre högen med de andra pinnarna, för att till slut kunna gömmas intill dem och sedan mitt ibland dem.

Om hunden tuggar på pinnarna, så inled med att använda t.ex. barnsockor istället för pinnar. Ta alltid bort om det är andra pinnar än den rätta som hunden sniffat på! Ett tips för att pinnarna ska kunna användas igen, koka, frys eller lägg dem utomhus några dagar! När det blir dags för hunden att leta upp rätt pinne bland de andra är det  bra om pinnarna är märkta, för att veta exakt vilken pinne som är den rätta! 

Vid fotgående anser Mona att man från början väntar med förflyttningar framåt och istället ska man starta med små stegförflyttningar sidledes för att bl.a. sträva efter en snabb bakdelsteknik.

Ja. det här blev bara en bråkdel av allt vi har fått lära oss och nu gäller det att börja praktisera de tips som vi fått och jag ska också så snart som möjligt ge mig tid att renskriva mina anteckningar, vilket förhoppningsvis också gör det lättare att komma ihåg det som vi lärt oss! 

Fylld av ny inspiration ska jag nu sätta igång med ännu en veckas träning och med den arbetsglädje som Isa alltid visar på träningen så är det lika uppiggande varje gång. De gånger som hon har tappar lite av sin härliga energi beror det oftast på mig, om jag t.ex. är trött och lite okoncentrerad.


   Snälla matte, vi kan väl hinna med ett litet lydnadspass till innan det blir mörkt!  


Kommentarer
Postat av: Susanne och Ella

Härligt, du verkar ha haft en underbart lärorik dag. Sådant ger inspiration.

Susanne och Ella

2011-09-26 @ 00:51:12
URL: http://caramella.eldea.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0