Du har väl inte glömt lilla mig?

Nej, då Dicho jag har inte glömt att du också tränat lydnad i veckan! Hans lydnadskurs började i onsdags, så nu gäller det att träna flitigt till nästa gång! Här jobbar vi med kontakt- och positionsträning, dessutom vill jag få honom att gå något närmare vid min sida - ibland kommer han lite för långt ut! Dicho största svårighet just nu är att hitta koncentration och fokus när det finns störningar runt omkring honom i egenskap av t.ex. väldoftande löptikar. I konkurrens med dem får jag jobba hårt för att han ska samla ihop sig, för att sedan kunna fokusera sig på själva lydnaden. Det brukar gå bra efter en stund, för han vet ju vid det här laget att jag är en bestämd och envis person som inte ger mig! 




Under veckan har Dicho också hunnit med ett simträningspass. Här finslipar vi på ett av SoR-momenten (apportering) och för att han inte ska få för sig att tramsa sig med dummien tränar vi här med lina. Dessutom vill jag vänja honom vid att simma med sele.


                                       Nu är jag redo!

                                     Klara - färdiga...

                                         gååå!

                                    Där är den ju!

Joo, då han simmar riktigt bra och verkar snabbt komma in i sommarens fina simteknik. Just här plaskar han kanske lite för mycket i sin iver över att ha nått fram till sin dummy, men på tillbakavägen hittar han återigen en lugn och kraftfull simning.  



Dicho som i vår fyller tre år visar sig som nyklippt ha blivit mer muskulös denna sommar och förutom att han numera är mer satt i kroppen på grund av sin ålder, så tror jag också att de senaste månadernas regelbundna simträning har gjort sitt till - naturligtvis också varvat med annan slags träning. Varitionsrik träning är ju alltid att föredra! Simningen är så  skonsam och bra för kroppens alla muskler, dessutom är den som träninsgform som klippt och skuren för våra badglada vattenhundar, (med undantag av Isa och andra deltagare i Badkrukornas Riksorganisation för Perros) som älskar vattenaktiviteter i alla former!




Kommentarer
Postat av: Gun

Du är duktig med dina hundar. Fyller Dicho verkligen tre i vår? Tyckte han var valp precis. Visst är det bra med simning, har allvarligt funderat på om vi ska ta hundsimkörkort och träna i bassäng i vinter. Ha det gott. Gun med bushundarna

2011-09-07 @ 19:59:02
Postat av: Barbro Andersson

Stort tack för hjälpen att visa Chica i söndags när jag insåg att jag inte skulle ta mig runt i ringen. Det var storartat att med knappt 1 minuts förberedelse få med sig min lilla hund och visa så bra.

God Jul

Barbro o Chica

2011-12-13 @ 21:21:13
URL: http://isaodicho.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0