Vingåker-träning

Nu har jag efter att i helgen varit både i Vingåker och i Norrköping - hunnit vara hemma några dagar och jobbat intensivt, så det är först nu som jag fått lite tid över för att skriva några rader på min blogg. Den här tiden på året är en intensiv period för oss gymnasielärare, för nu ska olika kurser rundas av och betygen sättas. Skönt att ha hundarna att koppla av med! Bakom har jag ännu en hundhelg och den här gången har det varit Johan som tagit initiatitiv till en lydnadshelg i Vingåker.

Träningsgruppen bestod av Susanne o Ella, Sanna o Peppar, Carina o Zalle, Lisa o Cesar, Åsa o Trizza samt jag, Isa o Dicho. Vilket härligt gäng och vad kul vi har haft - full rulle från morgon till kväll! Första kvällen förberedde vi träningen med att prata om vad som är utmärkande för perron och vad var och en ville börja med att träna på under det första av flera 10-minuterspass. Dessutom passade vi på att göra lite olika platsliggningsövningar i grupp. Något som jag känner att Isa behöver just nu, för plötsligt har det gått lite troll i momentet och hon har rest sig på några platsliggningar samt snusat en del på marken. Med tipset om att ha en boll framför henne som successivt förflyttas längre och längre ifrån henne, för att slutligen plockas bort helt hoppas jag att få bukt med det hela. 

                         
                                                                                                                      Foto: Susanne P.
Dessutom tränade jag Isa i ett flertal andra moment, som bl.a. ännu snabbare ställande under gång samt den så viktiga linförigheten. 

Dicho tränades i en mängd lekfulla övningar, bl.a. vill jag få honom ännu mer intresserad av att apportera och att hämta kastade föremål. För det händer allt emellanåt att han jagar iväg och hämtar föremålet, men tröttnar och släpper det innan han kommit tillbaka till mig. Nu fick han träna på att i konkurrens med mig jaga ifatt mot kastad leksak/apportbock. Sedan varvade vi med att varannan gång låta honom komma först och sedan låta mig vara den som plockad leksaken före honom, då skojade med jag med honom och triggade lite extra samtidigt som jag gömde föremålet i min famn. Som så ofta när jag tränar, så har jag varit dålig på att fotografera! Tyvärr, har jag ingen träningsbild på Dicho - här kommer istället ett foto när han mumsar i sig av sin mormor Trizzas smaskiga födelsedagstårta. Hon passade på att fylla sju år i helgen - Grattis!!

                         
                         
Här gör Åsa tappra försök med att hinna plåta den smaskiga tårtan, innan Trizza med hjälp av Zoë tar sig en munsbit!
                         
                                                                   Fin vy från stugan där vi bodde  
                        
                         Nyfiken och helt orädd islandshäst, som var helt oberörd av hundarna och grillpartyt! 
                        
Värdfolket, Johan o Gunilla packar upp en av presenterna på temat Champion, apropå att Johan nyligen lotsat Tova till att bli lydnadschampion.
                       
                                                                    Mer utifrån temat
                       
                                                                      Minstingen Cesar 

Tack, Johan och Gunilla för en fantastiskt rolig och lärorik helg! Ser nu fram emot att jobba vidare med alla goda träningstips som jag fått!

Därefter anslöt jag mig till övriga i familjen som på uppresan hoppat av i Norrköping, för på söndagen firades Maribels 19-årsdag tillsammans med tjocka släkten och det blev en fin avrundning på en härlig helg!

                      
                       
                                                                        Maribel o Calle                                              
                                                    

 
                     


Kommentarer
Postat av: Åsa med familj

Tack för trevligt sällskap i stugan!

Åsa

2011-05-23 @ 15:15:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0