Vårvindar friska...

Nu får vi väl i alla fall tro att våren i Skåne kommit för att stanna, men helt sälker kan man ju aldrig vara! För vädret i april månad kan ju vara lite nyckfullt. Bilderna på Dicho togs i slutet av veckan när det en av dagarna var hela 13 plusgrader och gissa om vi njöt under utevistelsen! Visserligen blåste det en hel del, men det var ganska ljumma vårvindar. Så äntligen vågade jag lätta lite på klädseln samt byta ut de väl använda kängorna mot gympadojjor - det brukar vara ett säkert vårtecken!

                                        
                              
                  Hjälp, mitt ena öra verkar ha blåst bort!! Nu har jag hittat det igen, men hur ser det ut nu? 
                          
                          
                                                                              Gulleplutt!
                          
Under en av vinterns promenader rämnade här ett stort stycke mark rakt ner i vattendraget - tyngd av snömassorna. Dicho tycker fortfarande att platsen är oerhört spännande!
 
                          
                                                                              I profil
                          
                                                                           På väg hem!

Söndag och jag och hundarna har precis kommit hem efter en härligt solig dag uppe på den vackra Söderåsen. Både jag och krulltottarna är riktigt trötta efter dagens sökpass, som var första gången i träningsgruppen. Det har varit både kul och mycket lärorikt. Vi var tre ekipage från den nyligen avslutade kursen plus tre andra med lång erfarenhet och mer rutin i sök. Dicho fick också för första gången pröva på ett mycket enkelt nybörjarsök. Till en början blev han bjuden på godis av figgen (som inte lyckades få honom att vilja kampa med sin leksak) som därefter gömde sig bakom ett träd i en liten bit bort. Till en början höll jag honom kopplad när vi gick fram till figgen där han blev bjuden på smaskiga korvbitar. Jag strävade efter att hela tiden hålla mig bakom honom och låta honom ta initiativet. Efter hand släppte jag honom lös och ökade då också avståndet till Dicho för att han skulle arbeta så självständigt som möjligt. Jag tror kanske inte att sök i framtiden kommer att bli hans specialitet, men så nyttigt med både figurantkontakt och självständighetsträning. Dessutom verkade han efter en stund när han började förstå vad det gick ut på tycka att det var riktigt kul! 

Isa jobbar vidare och under dagens träning inledde hon med två synliga figgar som rörde sig på varsitt håll från stigen (mittendelen) till sina legor. Hon bestämde sedan själv vem av dem hon skulle börja med, genom att fokusera blicken mer på den ena än på den andra . De återstående figgarna hittade hon utan att de varit synliga under förflyttningen. Hon jobbade i stort systematiskt och bra! Endast en gång fick jag kalla in henne då hon sprang för långt ut till vanster, för övrigt gjorde hon ett snabbt och effektivt arbete. Isa är mycket fokuserad och målinriktid när jag sänder iväg henne, men kanske lite för mån om att först ta ögonkontakt för att sedan få mitt kommando - sök. Framöver ska jag hålla henne på plats en längre stund och sträva efter att hon ska bibehålla fokus framåt hela tiden samt hålla min blick riktad mot det håll hon ska bege sig. 

Vi avslutade med uppletanderuta och det märks att jag på sistone tränat detta moment en hel del på egen hand för Isa hittade föremålen, men var på det stora hela inte så intresserad som hon brukar vara när föremålen luktade främmande. Som belöning ska jag också tänka på att leka med de upphittade föremålen samt därefter kasta dem bakom mig, för att undvika att de hamnar i rutan igen. Nu har jag gjort läxan till nästa sökträning, efter och inför varje sökpass kommer jag att skriva ner hur det gått och hur jag vill lägga upp det till nästa gång. Nästa träningstillfälle ska jag pröva att sända Isa helt utan retningar och låta figuranterna lägga sig på olika avstånd från stigen.                      
 
                                                                                                          


Kommentarer
Postat av: Jessica

Visst var det bra igår!!! och så roligt sen!

Jag är nyfiken på din lek med två bollar - live demonstration önskas när vi ses nästa gång :)

Jag fick en tankeställare om att jag kanske är för "sträng" mot Chatta...men nä, det tycker jag inte, tycker du?

Synd att jag inte hann se Dicho.

Visst var det kul med uppletandet. Chatta visade att hon kan apportera trots att jag var inställd på att hon inte kunde det ;)

Synes och hörs, Jessica

2011-03-28 @ 13:49:44
Postat av: Jossan m. Tiza

Hej!

Ja, valparna är verkligen underbara! Visst är de lika, vap 2, Dicho och Tiza! Spännande att se hur han blir när han blir äldre.



Jossan

2011-03-29 @ 22:05:02
URL: http://tizaperro.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0