Vår för oss är nya kurser förståss!

Ja, enligt almanackan ska det ju börja att blir vår nu, men ikväll när det var kursstart för Dichos lydnadsgrupp så var det återigen vinterkyla som gällde - kring nollan, blåsigt med isande kalla vindar och nästan snudd stormvarning. Men det håller ju knappast oss hundmänniskor inomhus, så det var bara att pälsa på sig ordentligt och ge sig iväg! Ett av flera vårtecken för oss hundmänniskor är ju att det startar upp nya roliga kurser,

Ett tiotal hundar av varierande storlek och ålder mötte upp och förutom Dicho var det faktiskt också en till krulltott på plats. Dicho som framförallt behöver träna sig i fokusera och samla ihop sig trots att han är omgiven av en massa andra hundar. Majoriteten av hundarna ikväll var tikar och trots att de doftade så sagolikt gott, så lyckades han faktiskt bibehålla kontakten med mig mesta delen av tiden. Med honom gäller det att hela tiden se till att han bibehåller kontakten, så att han inte glömmer bort sig och istället börjar snusa på marken där de snygga tjejerna precis gått fram. För Dicho är det korta förflyttningar som gäller och sedan ett lekpass - om och om igen, för att också göra honom lite mer energisk. Med så mycket variation som möjligt, få honom att bibehålla intresset och att skapa förväntan. Jag tycker att han skötte sig riktigt bra, för att vara första gången i en ny grupp och i ny miljö!

Med Dicho kommer jag att behöva jobba långsiktigt och får han bara tid på sig för att hinna mogna, så kommer mycket att kunna falla på plats efterhand och han kommer att säkert att bli hur bra som helst i olika hundaktiviteter. För han är ju en så underbar perrokille - full av nyfikenhet och fantasifullhet, t.ex. är han fenomenal på att öppna väskor av olika slag. Häromdagen när Isa och jag var mitt ute i skogen på ett sökpass och det var dags att sätta på henne sina "SBK-kläder", så visade det sig att Dicho hade hjälpt till att packa upp det jag precis packat ner. Med några minuters marginal fick jag istället låna klädsel av en annan deltagare. Jag får väl också tillstå att min lille goding inte heller har varit så populär när han under de senaste morgnarna lagt sig till med gnälla alldeles för tidigt, för att på så vis få oss lite mer sällskapliga istället för att vi bara ska ligga och lata oss. Visst, är det gulligt att han längtar så efter vårt sällskap, men det här får vi nog ändå ta tag i om det håller i sig. Han får helt enkelt falla tillbaka i de gamla vanorna - att vi går opp när väckarklockan ringer och i helgerna efter att vi fått vår sovmorgon i lugn och ro. Dicho, du vet att jag älskar dig, men för att jag ska vara en glad och go´matte under min vakna tid så behöver jag alla mina timmar med John Blund! 

                         
           Här är en skånepåg som verkligen vet hur man ska ta igen sig efter ett ansträngande träningspass!! 
                                         
  


Kommentarer
Postat av: Åsa

Hej Dicho!

Bäst att du sköter dig. Annars kommer mamma Zelma.

Hon är på sin andra semestervecka i Nynäshamn och har semester från sin mors krav på arbete som väkterska.

För ngn dag sedan träffade vi en släkting som heter Balder. Han kan stå på händer!

2011-03-22 @ 21:15:15
URL: http://www.perrotrizza.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0