Sökträning och perroträff

I helgen har då solen äntligen tittat fram från en alldeles klarblå himmel, vilket gör att jag nu nästan vågar tro att våren är i antågande. Det har under dessa helgdagar blivit många och långa utevistelser, så nu på söndagseftermiddagen är inte bara hundarna trötta utan jag känner mig också lite småtrött av all frisk luft. Vilket kanske inte är så konstigt efter att framförallt igår ha vistats utomhus i hela tio timmar då vi hade sök Fulltofta, som ligger i Höörtrakten. Sökgruppen består av ett gäng entusuastiska hundmänniskor med fyrbenta i alla möjliga raser. Det så kul att se hur de olika hundarna tar sig an uppgiften. Jag tycker redan på dessa fem gånger att alla ekipagen har kommit mycket långt. Nästa söndag avslutas gruppen och därefter hoppas jag att vi ska kunna fortsätta sökarbetet i någon träningsgrupp. 

Under lördagens sökpass ökade svårighetsgraden väsentligt och hundarna fick verkligen visa att de kunde arbeta självständigt. När en av Isas "figgar" hade kravlat upp på stammen av en omkullvällt gran och var det spännande att se hur hon hittade den gömda bland de täta barrgrenarna samt hur hon kretsade runt trädet för att kunna nå "figgen" som satt högt ovanför marken. Hon är helt underbar att följa när hon kämpar på för att kunna lösa sin nya arbetsuppgift - fokuserad och mycket målinriktad! 

Dessutom tränade vi på att börja ta sökrullen från figuranten, för den ska ju hunden så småningom ta i sin i sin mun för att markera att den hittat "figgen" och sedan springa tillbaka och hämta hundföraren. Under hemmaträningen tidigare i veckan hade jag bytt ut "figgen" mot en boll. När hon plockade opp rullen från marken för att därefter sätta sig vid min sida och sedan låta mig pilla på kopplets hake (utan att springa iväg) för att först därefter få belöningen av "figgen", så blev hon inledningsvis lite för ivrig. Men efter ytterligare några försök (då "figgen" bytte ut godiset mot bollen), så överlämnade hon rullen till mig och for sedan som ett skott fram till figuranten.

Söndagens perroträff i Käglinge rekreationsområde var välbesökt! Den inleddes med en långpromenad och därefter kunde den som ville prova på rallylydnad samt delta i utställningsträning inför den kommande Malmöuställningen. Dicho som just nu är för kortpälsad ska inte vara med i mars, men jag tog ändå tillfället i akt att träna honom tillsammans med andra perrosar. Inledningsvis var han lite nosig, eftersom en del tikar luktade så gott, men i slutet av passet blev koncentrationen bättre! 

                           
                          
                          
                                                                               Isa o Ceasar
                          
                                                                            Lotta, Kenzo o Helene
                          
                                                                            Björn, Zoë o Katarina
                           
                                                                                Dicho                                       Foto: S. Hall 
                          
                          
                                                      Fikadags och Dicho får tid att spana in snygga tjejer!                      

Ja, jag har också hunnit med att idag fylla år, så tack jämnåriga Gun för att du påminde mig! Än en gång var det 25-årsdagen som firades - det börjar bli en återkommande tradition! På morgonkvisten blev det sång, blommor och presenter och sedan avnjöts en god frukost, därefter åkte jag iväg några timmar på perroträffen. När jag sedan kom hem igen blev jag bjuden på en underbart god middag och på kvällen avslutades firandet med en liten överraskning av Maribel nere på stan.

Tack för en trevlig perroträff och en stor kram till min älskade familj för en härlig födelsedag!!
                                                                                                                                            Louise


Kommentarer
Postat av: Gun

Hej, Det lät som du haft en trevlig dag ,födelsedag, Grattis.

Kram Gun

2011-03-06 @ 19:17:45
Postat av: Petra & Merci

Här börjar vi också få hopp om en stundande vår.Snödropparna är framme igen och hela helgen har varit solig med plussgrader. Ha det så bra. Petra & Merci

2011-03-06 @ 19:59:39
URL: http://www.nogg.se/lufsen
Postat av: Helene



Så trevligt att du fick fira din 25 årsdag med perropromenad i strålande väder! Grattis i efterskott!

Helene Ceasar & Cocos

2011-03-07 @ 23:20:02
Postat av: Petra & Charlie

Hej Louise! Roligt att du kunde ha med Dicho på träffen och du kunde ha honom lös! Jag kunde tyvärr inte komma själv. Vi kämpar på med Charlie och har fått tips om hur vi ska hantera våra problem. Vi får se vad det ger. Ha det bra. Kram Petra

2011-03-08 @ 12:49:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0