Hundhelg utan hund

Jag har alldeles nyss kommit innanför dörren efter att ha gått en promenad med hundarna precis innan mörkrets inbrott. Det har varit ett helt underbart väder hela helgen - plusgrader, sol och myror som letat sig in i köket, så det verkar som om våren är på gång på allvar!

Trots det fina vädret har jag mest varit inomhus, för på lördagen åkte jag in till Malmö hundutställning, som i år i brist på lämplig lokal, gick av stapeln i stora tält på Jägersro-området. Det är nog tur att den här lösningen är tillfällig, för uttrymmet och ljudnivån var inte den allra bästa. Framförallt för de orutinerade yngre hundarna var det en prövning med den stökiga miljön. För min del kändes det något ovant fast också ganska kul att bara mingla runt, för Dicho som är relativt nyklippt och för närvarande har en päls som är i kortaste laget för utställning stannade kvar på hemmaplan. Han kommer inte ställas ut förrän i maj, då utesäsongen startar igen!

Hur gick det då för de 20 startande krulltottarna? Cocos (Aberlours Queen Jane) blev BIR och Peppar (Perro Rizados Armando) blev BIM: Stort Grattis ännu en gång! Dicho skickar en speicell gratulationskram till sin morbror Peppar. Sedan hann jag också med lite shopping (b.l.a. en utfällbar stol och nya bollar till Isa) innan det därefter var dags att bli hämtad av Mats, för en tur på IKEA. Jag kom som vanligt hem med lite smått och gott! Det är väl närmast omöjligt att komma hem tomhänt efter ett par timmars vistelse på varuhusets alla avdelningar. 

På kvällen var det så dags att ännu en gång ta sig in till Malmö och nu tog Mats och jag tåget för det går ju så smidigt och snabbt att ta sig mellan Lund o M-ö. Tillsammans med perromänniskor från både Malmötrakten och de som var på resande fot sammanstrålade vi på restaurang Vespa. God mat och trevlig stämning, vilket var tur eftersom servicen för kvällen inte var den allra bästa för det tog mycket lång tid för både dryck och mat att hitta till vårt bord. Det var toppenkul att träffa alla och mer skulle det bli för da´n därpå skulle det bli ännu fler aktivteter i hundens tecken!

På söndagsmorgonen for jag in till Malmö igen för att vara med på perroklubbens årmöte. Där skulle bl.a. Årets perro inom olika kategorier delas ut, så nu var det dags för mig att lämna över Isas vandringpris för Året viltpårsperro 2009 till den som ska få utmärkelsen för år 2010.

                              
                              

Innan mötet startade hann Katarina, Anna, Helene, Björna och jag också med en kort träff inför Klippanlägret, för det känns som om tiden rusar på med stormfart mot maj månad. Dagen avslutades sedan med en föreläsning av Jan Gyllensten om hundars mentalitet. Har hört honom föreläsa flera gånger förut och som alltid var det lika intressant. Han tog bl.a. upp vad som är det normala för en hund som hälsar på okända människor och hur olika hundar kan reagera vid möten med främmande människor. Dessutom pratade han om aggression, om t.ex. skillnaden mellan bra aggression som klingar av successivt och en ängslig hund och inte kan varva ner på mycket länge. Förutom hans stora kunskaper i ämnet så är han så engagerad och intressant att lyssna på att man gärna tappar begreppet om vad klockan är och den hann bli mycket, för jag var inte hemma förrän efter kl. 18.00.

Efter en mycket händelserik och rolig perrohelg är det nu dags för att förbereda den kommande arbetsveckan!   

 


Kommentarer
Postat av: Nina

Hej vad kul att jag hittat din bloggsida. Jättefin!

Vi ses på söndag från Nina



2011-03-23 @ 15:08:08
Postat av: Maria Holmgren

Hej



det var trevligt att äntligen få träffas på riktigt. Nu får vi hoppas att de tinte tar så lång tid till nästa gång. // Maria

2011-03-24 @ 18:10:23
URL: http://www.vattenhundar.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0