Sommartider

Midsommar firades traditionsenligt i vår by med sommarmusik i kyrkan och därefter fortsatte firandet i Elins hage där midsommarstången blev rest och sedan var det fritt fram för både folkdansuppvisning, dans och olika lekfulla inslag, som t.ex. dragkamp. För de som inte hade fikakorgen med sig fanns det dryck och nybakat bröd att handla. Hur var då det alltid omdiskuterade midsommarvädret? Ganska ok. faktiskt även om det var lite kyligt när solen gick i moln. 


                          

Maribel och Hector har firat midsommar på lite olika håll. Hector hos kompisar i Helsingborg och Maribel i pojkvännens sommarstuga i Höörtrakten. Fick ett telefonsamtal nyss och hon verkade glad och nöjd, medan H:or ännu inte vaknat och berättat hur han haft det. Numera med snart två vuxna barn är det lika bra att vänja sig vid att de firar de flesta av våra svenska traditioner på egen hand tillsammans med sina kompisar.

Tidigare i veckan har vi också hunnit med en hel del hundaktiviteter, som t.ex. hundbad. Själv väntar jag nog på att det ska bli lite varmare innan jag doppar mig. Vad Isa väntar på vet jag inte? Nu är hon inne på sitt fjärde levnadsår och ännu har hon inte börjat att simma frivilligt. Hon älskar att vistas i vatten, men varje gång som hon kommer så långt ut att hon inte känner botten så tar hon sig genast in mot grundare vatten igen. Dicho simmar obehindrat ut på hur djupt vatten som helst, men Isa har han ännu inte lyckats att locka med sig!  Sommaren är lång så det lär bli många tilllfällen för att få henne att börja simma, men det sitter långt inne måste jag säga! Varje gång som hon är ute på djupare vatten vill hon - men vågar inte! Hur kan hon vara så fruktansvärt envis i att inte våga ta det där sista steget för att simma ut och hämta sin älskade leksak som guppar så lockande på vattenytan.

                          
                                                                   Hjälp, den är för långt ut!
                          
                                                                        Simmarkungen Dicho
                         
                                                                            Vattenrace
                         

Helene har på senare tid haft kurser i Käglinge rekreationsområde och en av dagarna tog jag med mig Dicho till valparnas träning och på lekstunden efter avslutat pass sprang han, Cocos o Ceasar runt med de små sötnosarna i hasorna. Det var intressant att se hur försiktigt han lekte med dem - väl införstådd med att de inte klarade alltför tuffa tag. Några dagar senare var det Isas tur och det är nyttigt för henne att då och då delta i något lydnadspass tillsammans med andra hundar, för det räcker inte med att alltid träna hemomkring. Isa var pigg och glad och tyckte det var toppenkul med lydnaden, nu får jag väl snart ta mig i kragen och anmäla henne till någon kommande tävling. Därefter höll Lotta i en timmes agilityträning och det tyckte Isa också var toppenkul (Finns det någon form av träning som hon tycker är trist?), medan jag är mer tveksam om det är något för mig.Eftersom det var kursavslutning bjöd Helene sedan på fika, som smakade jättegott efter ett par timmars träning!

Jag har också ägnat en del tid åt att fixa till hundarna och här är det kloklippning och öronskötsel på gång - härligt att kunna ha trimmerbordet utomhus!
                 
                             
                         
                        
Här kommer en fartfylld bild från förra sommaren på tre nyklippta och uppspelta perros: Cocos, Donny o Dicho. Det syns verkligen att Dicho blivit så mycket kraftigare under det gångna året!

              

                                                  
                          


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0