Jippie - viltspårsdags!

Så är det nu en vecka kvar till sommarledigheten börjar på allvar! Eleverna har nu påbörjat sitt sommarlov medan vi lärare nu har dagar för efterarbete och förberedelse av höststarten. För då väntar nya kurser och ett nytt betygssystem samtidigt som det gamla systemet fortsätter för de elever som redan går på skolan. Det blir en hel del att hålla reda på, så även om mina krafter börjar att tryta så smått är det ett måste att göra sig förberedd på allt det nya i gymnasiereformen 2011. 

Tillbaka till helgen: I morse startade Isa och jag söndagen med ett viltspår för domare Bo Olofsson. Ni som var med på Klippanlägret känner säkert igen namnet, för han var en av två skickliga viltspårsdomare som på ett föredömligt sätt dömde flertalet perroekipage. Intresset för viltspår på lägret var så stort att Anna med Buster och jag föreslog att vi kunde gå våra spår vid ett senare tillfälle och idag var det så dags! Väderförutsättningarna i Fulltoftaområdet utanför Hörby har varit helt perfekta - sol och ca 17 grader. Isa gick ut som nr. 1 och hon kändes redan från start oerhört taggad.

Förutom ett mycket lärorikt och roligt träningsspår på lägret med Micke, så var det över ett år sedan som hon viltspårade så därför var jag av förståeliga skäl osäker på hennes dagsform. I sin iver att kom igång hade hon lite svårt att ge sig till tåls och invänta mitt startkommando. Sin vana trogen startade hon upp i ganska högt tempo, men när hon väl börjat fokusera sig på allvar så minskade Isa genast farten till ett behagligare tempo. Spåret hade för övrigt en ganska hög svårighetsgrad med skiftande och snårig terräng, dessutom var stora delar täckta av torra löv som också försvårade hennes nosarbete. Isa spårade mycket bra och fick en sluttid på 18 min - tog sig smidigt över stock och sten och verkade inte ett dugg ringrostig. Min duktiga spårtjej fick därefter en välförtjänt etta med slutomdömet: En tik som spårar väl. Förs fram mycket väl utan inblandning.

Stort grattis till Anna och Buster som tog sin första etta i öppen klass! Bra jobbat och det kommer mera - var så säker. Nu hoppas jag inte det ska dröja så länge tll nästa viltspår - längtar redan, för det är ju så kul!

Tyvärr lyckades jag med bedriften att ännu en gång lämna kameran hemma, så här kommer istället en bild på Isa från ett annat tillfälle!

                    

                          

                           


Kommentarer
Postat av: Gun

Va kul att spåra igen. Jag längtar också efter att göra det. Har ju ännu inte provat på viltspår. Hoppas komma med på någon kurs. Kram

2011-06-13 @ 17:01:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0