Stockholms-helg

Dags för en rapport från en mycket rolig och händelserik helg i Stockholm - fylld med hundupplevelser från morgon till kväll på hundmässan i Älvsjö och därutöver mingel bland kändisar och fans från Idolcirkusen och sist men inte minst härligt umgänge med barndomskompisen Gun (många glada skratt hann det att bli) och en mängd andra trevliga hundmänniskor.  

Efter sex respektive två timmar på tåget anlände jag och Gun så till Clarion hotell på Södermalm vid midnatt och upptäckte vid ankomsten att vårt hotell var invaderat av festklädda och förväntansfulla människor i alla åldrar som stod där och längtade efter att få en glimt av olika idoldeltagare, men framförallt var det yngre fans med sina minst lika uppsluppna mammor i släptåg. Det visade sig att många av dem också hade tagit in på hotellet över helgen för att kunna vara riktigt nära sina idoler.

Vi två resenärer var hungriga och drog ut på stan för att äta lite nattamat och när vi återvände var det en betydligt mindre grupp (nära och kära samt några på hotellet boende fans) som inväntade finalisterna från Globen-finalen. Vilken kul överraskning till Maribel som suttit bänkad framför TV:n och följt finalen tänkte jag, när vi också dröjde oss kvar en stund för att kunna fotografera idol-vinnaren. Dessförinnan anslöt sig också de andra artisterna och visst tyckte dottern att det var kul att jag pratat med Moa i hissen, varit så nära alla deltagare att jag kunde fotografera dem i närbild och sedan skicka hem bildbevisen samt pratat med en och annan av dem. Ja, vad gör man inte för att glädja sina barn! Fotona från helgen som togs med min mobilkamera håller kanske inte bästa kvalitet, men de få duga!


                                And the winner is: AMANDA!! 


Nä, jag tycker Gun är bäst och här laddar hon upp på hotellrummet inför de intensiva hunddagarna!

 

Efter hela fyra timmars sömn, så var det så dags för oss att ge oss i kast med hundmässans alla spännande aktiviteter. Efter en supergod frukost tog vi så pendeltåget till Älvsjö och vi kom fram lagom till Lancashire heeler-hundarna skulle in i ringen (Gun har två stycken tikar hemma i Linköping). Den är en pigg liten hund, som verkar passa till en mängd olika aktiviteter! 



Sedan drog vi vidare till rasmontrarna, där jag i den alltid lika fina och välbesökta perromontern träffade bl.a. Sanna o Peppar, Johan o Gunilla med Tova o Chica, Petra med Merci samt Maria, Pippi och Pestantias. Av döma av antalet besökare verkar ni ha gjort ett mycket bra jobb! 


        Johan med Tova (som tålmodigt lät sig bli klappad av nyfikna händer)

Därefter blev det tid för shopping (i år blev det mest småsaker, som var lätta att få ner i ryggsäcken), mer hundprat, freestyleuppvisning, finaler samt utmärkelser som t.ex. årets bragdhund. Ja, vi hann faktiskt också med att äta lunch mellan varven.

När vi efter en skön och välbehövlig kvällspromenad (pendeltåget - hotellet) återkom till hotellet var vi onekligen ganska möra, men mycket nöjda efter dagens alla upplevelser. För mig har det känts ovant att åka på utställning utan att Dicho är med - även om jag har saknat den lille filuren, så har det varit kul att den här gången i lugn och ro valsa runt på mässan utan att ha någon som helst tidspress!

Efter att ha duschat och vilat oss en stund gjorde vi sedan ett besök till hotellbaren, för att därefter avsluta kvällen med att äta en god kycklingsallad. Gääsp, inte utan att vi sedan började känna oss en aning grusiga i ögonen! Godnatt!!

Ännu ett tidigt uppvaknande och efter ännu en smaskig frukost begav vi oss iväg med all vår packning, för direkt efter mässtimmarna skulle vi ta oss till tågcentralen för hemresa!

Idag var det perrosarnas tur att visa upp sig i ringen och först ut kl. 9.00 var juniorerna och sedan lyckades vi klämma in freestyle och lydnad elit (vilka fantastiska ekipage - här ligger man i lä) samt en fika med Åsa (Kul att träffa dig, även om det blev lite kort den här gången!) innan det återigen var dags för perron. I flygande fläng fick vi också med oss lite lunch, som vi åt med god aptit vid ringside. Åh, vad kul att få träffa och prata med alla trevliga perromänniskor - gamla som nya bekantskaper!



 Anneli med Da-Silva (tvåa i Bästa hanhund - Grattis!) 

Kl 12.00 var det så de vuxna krulltottarnas tur att synas av den finska domaren Saija Juutilainen. I somras gav hon förresten Dicho en av de finaste omdömena han fått och som bidrog till att han blev dansk champion. Men den här gången var hon inte nådig mot en majoritet de svenska hundarna med sin naturliga päls-look, för det utdelades blåa kort till både höger och vänster med omdömet VG. Slutligen kvarstod två finska och välfriserade hundar som kämpade om BIR (Ordesa de Fraguel´s) och BIM (Veskarin Fiel Fernando).



Jag gjorde faktiskt en liten tur med hund i ringen (kan tydligen inte hålla mig därifrån) då jag både till min egen och andras förvåning plötsligt sprang in i Öppen klass med en kolsvart liten tik med namnet Chica vid min sida - vars ägare precis innan hon skulle in i ringen insett att hon på grund värk i benet inte skulle kunna springa med sin hund. Vid hennes förfrågan om jag kunde hjälpa till, så frågade jag: När ska hon inNu, blev svaret. Okay då, vill bara kolla några meter om hon följer med mig frivilligt! Den duktiga perrotjejen travade på bredvid mig och då var det bara att gå rakt in i ringen. Vid hanteringen ställde domaren den vanliga frågan: Hur gammal är hunden? Jösses, det hade jag ju inte hunnit att ta reda på, så jag svarade: Ingen aning! För att domaren inte skulle tro att jag var helt förvirrad, så fick jag också förklara hur mitt snabba inhopp gått till! Nu hjälpte det tyvärr inte att tiken skötte sig så bra i ringen, för även hon fick ett blått kort! Det känns onekligen sorgligt om utställningsperron i framtiden inte kan visas upp så som naturen skapat dem - med en härligt vildvuxen päls med långa snören, utan att man måste ta till sax och borste för att kunna nå framgång i ringen. Om det blir ett måste, så känns verkligen inte som någon bra utveckling för rasen!

Och sist, men inte minst bilden på Åsa tillsammans med Dichos fantastiska mormor Trizza - vilken läcker päls och så härligt hon rör sig i ringen!

 

Vilken toppenhelg det har varit och jag håller med dig Gun om att det borde bli en tradition för oss att mingla runt fler gånger framöver på Sthlms hundmässa. Tack, för härligt ressällskap och det får vi göra om - var så säker! 


Kommentarer
Postat av: Åsa

Hej!

Det var kul att träffas, men det blev alldeles för kort!

Åsa

2011-12-13 @ 13:30:36
URL: http://perrotrizza.com
Postat av: Gun

Tack själv för härligt sällskap. Jag tyckte det var en kanonhelg och vi hann med en hel del. Många fina hundar och trevliga människor. Det var roligt att få en inblick i perrovärlden. Tycker det verkar vara en mycket trevlig och mångsidig hundras. ABSOLUT att vi ska göra detta till en tradition. Kram och hälsa alla.

Fina bilder förresten!!

2011-12-13 @ 15:58:40
Postat av: Petra Merci & Ester

Hej på dej !

Det var kul att träffas igen.Vi som satt bredvid ringen undrade vad det var för hund du sprang in med , så blev vi osäkra på om det verkligen var du.Hihi ,kul .Du råkade möjligtvis inte få någon bild på min naturliga skönhet ;)

Kram Petra

2011-12-13 @ 20:44:01
URL: http://www.nogg.se/lufsen
Postat av: Barbro Andersson

Hej

Stort tack för att du med så kort varsel (1 minut kanske) visade min Chica när jag insåg att det här går aldrig med mitt "nya" knä. Tur att det finns snälla Perromänniskor.

Barbro och Chica

2011-12-14 @ 22:36:00
Postat av: Anonym

Barbro, det var bara roligt att kunna hjälpa till!

Lycka till på My Dog med duktiga Chica!/Louise

2011-12-15 @ 21:25:45
Postat av: Anneli Vestlund

Hej!



Det var jättetrevligt att träffa dig med. Synd bara att man inte hinner prata så mycket. Det är så mycket runt omkring så man blir lite splittrad.

Önskar er en riktig God Jul o Gott Nytt År!



Kram

Anneli

2011-12-16 @ 14:14:41
URL: http://www.lindekrull.com
Postat av: Gerd

Hej!

Vilken härlig helg!

Verkligen kul att ta del av den både via text och bild. :)

Kram

2011-12-17 @ 21:55:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0