Hälsobekymmer och lerinpackning

Efter att ha avvaktat några dagar bestämde jag mig för att idag kontakta veterinär för Isa räkning och att få en tid gick snabbt - fick en timme på mig att ta mig de tre milen från jobbet, hämta hundarna och sedan köra ytterligare tre mil till veterinärkliniken. Den annars så allerta och energiska Isa har sedan skendräktigheten för en månad sedan varit lite ur gängorna, t.ex. har hon periodvis varit mer orolig än tidigare. Hon har de senaste dagarna också börjat slicka sig ovanligt mycket runt munnan, på golv och på annat runtomkring henne, haft några kräkningar, druckit mycket mer vatten än vanligt samt haft darrningar i kroppen vid några tillfällen. Dessutom har hon sett så ynklig, ledsen och dämpad ut.

Veterinären tog en hel del prov av skiftande slag, dessutom gjordes ett ultraljud för att kunna utesluta livmoderinflammation. En teori är att hennes problem hänger ihop med skendräktigheten - en annan är att ett fästingbett är orsaken. Hon vistas ju ofta ute i skog och natur. Den teori som känns mest bekymmersam är  Addisons sjukkdom, vilket är en allvarlig åkomma som kan ha dödlig utgång om inte behandling sätts in i tid.
Då har hunden nedsatt produktion av binjurebarkshormon - kortison. Imorgon eller på måndag får vi svar på provtagningarna och jag hoppas då att vi får svaret och att det rör sig om en enklare åkomma, som är lätt att åtgärda. Jag önskar och hoppas att hon snart blir bra igen och att jag får tillbaka min gamla Isa - alltid lika pigg, glad och energisk. 

Till vi vet mera får Isa de närmaste dagarna ta det lugnt och stilla, t.ex gå på koppelpromenader i sakta mak. 

                                        

Dicho däremot har lite högre tempo och här gräver han en djup grop mitt ute på den leriga åkern.
Toppenkul, men det får bli en rejäl dusch när han kommer hem!
                                  
                                                     
                                                   

På tillbakavägen träffar vi byns gigant - Bonzo med sin ägare Melinda och dottern Carolina.

                                                    

Hon tar hand om Dicho medan jag fotar och blir mycket populär när hon bjuder på smaskiga köttbullar. Mums!!

                                                   

Fredagskväll och vi får svar på Addisonprovet - negativt. Tack för det - så skönt och nu firar vi helg!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Usch vad oroligt.

Hoppas hon snart mår bättre.



Susanne

2010-03-06 @ 22:43:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0