Who let the dogs out?

Ännu en gång förundras jag över att perros kan bli så fantastiska på bild! Undrar om det finns någon annan hundras som är så smidig och elastisk i sin kropp. Nu är jag väl aningen subjektiv - men ok det finns säkert i alla fall inte så många andra raser som kan mäta sig med en perros otroliga akrobatik. 
 
Här i Skåne är nu i princip all snö borta och det tunna skikt som finns kvar har fått en hård och isig skorpa, som håller för hundarnas kroppstyngd och som inbjuder att springa på. Dicho blir naturligtvis nyfiken på vad som finns under ytskiktet och när gropen är färdiggrävd testar han strutstricket!

                                                    
                                                    

                                                                Livet leker!

                                    
                                      
                                   

                                                Leken avslutas med en stoppsladd! 
 
                                                 

                               Isa vill inte var sämre, så här sätter hon iväg i full karriär!

                                    
                                  
                                    

                                                   Snälla, vi kan väl leka lite till!  

                                                               

På tal om lekfulla aktiviteter, så har jag idag tillsammans med Jessica och Chatta varit på den första lydnadsträningen med Jan Gyllensten. Det var mycket inspirerande, lärorikt och intressant - så kul att komma igång igen! Förutom ett praktiskt pass inledde vi med teori, bl.a. om hur viktigt det är att träna hunden med leksaker från tidig ålder för att den på så vis tidigt ska lära sig att fokusera sig på hundföraren. Jan tycker inte man ska använda godis som belöning, utan istället använda leksaken. Några av hans ledord är: Lek, förväntan och förbud. Med hjälp av intresset för leksaken som hundföraren bestämmer över kan man bygga upp hundens förväntan på lek, vilket gör att den blir enormt motiverad att träna in olika moment i sin längtan efter att bli belönad.

Dicho har i dagarna fått ont i halsen, så han fick stå över dagens träning och Isa fick bli hans stand-in. Hon tyckte det var oerhört kul med den lekfulla träningen och hon fattade snabbt vad det gick ut på. Till nästa gång ska jag träna olika svårighetsgrad med hundarna. Dicho ska lära sig hämta leksak, avsluta och släppa den på kommando (d.v.s. starta och avbryta) och sedan lämna tillbaka den vid inkallning. Just vid inkallning, som han spikat så bra tidigare tar han just nu ut svängarna lite för mycket och fördröjer gärna löpsträckan tillbaka. När han gör rätt gäller det att vara snabb med belöningen, så att han inser hur viktigt det är att hela tiden kommunicera med mig och att han på så vis inser att han måste vara kvick att lämna tillbaka leksaken. 

Med Isa ska jag arbeta en hel del med förbudsdelen, t.ex. kasta leksaken nära henne (som ett störningsmoment och en kommande belöning), när hon tränar olika lydnadsmoment. Det är jag som styr när hon sedan ska få sin belöning, genom ett Varsågod! 

Emellan träffarna med Jan ska Jessica och jag träffas och samträna en gång per vecka, vilket känns kul för då får vi också någon annans syn på hur träningen fungerar. Jag ser redan fram emot nästa privaträning - dagens pass gav mersmak!


Kommentarer
Postat av: Gun

Vilka härliga hundbilder.

2010-01-16 @ 17:31:54
Postat av: Susanne och Ella

Tjenare,

Vilka härliga bilder. Kul med privatträning är ni bara två ekipage då :-)

Låter underbart. Ella är ju en riktig "godisgris" hon blir otroligt motiverad av godis. Hon gillar lek också men jag glömmer ofta bort mig och känner att jag leker för lite. Ska bli kul att höra vad ni lär er,

Bra trick att på Isa använda en boll/leksak som störning, det ska jag ta åt mig. JAg behöver befästa platsliggning bättre. Nu när vi tränar inomhus (på jobbet) hoppar jag groda, rullar runt, tjoar och stimmar, kliver över Ella men allt jag hittills kommit på ligger hon stilla på. Så nästa gång tar jag med mig en boll, tack för idén



Susanne

2010-01-16 @ 19:37:30
URL: http://calmigoscaramella.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hej Louise !

Fantastisk bloggsida. Hoppas jag har hittat rätt knapp att skicka meddelande på.

Kram och Glad Påsk

Christina, Kajsa och Linus

2010-04-02 @ 19:10:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0