Göteborg

Efter två övernattningar och två dagar på My Dog i Göteborg är vi nu nu hemma igen.
Dicho har nu för första gången i sitt unga liv deltagit i en utställning av den här storleken. 
Hur gick det då? Tyvärr visade han inte sin fulla kapacitet för att kunna få några ettor (det blev blåa band), men nu gäller det att se framåt och lägga upp en plan hur vi ska gå vidare. 
 
Tandvisningen gick hyfsat bra och det var synd att torsdagens domare lät mig visa tänderna, för det vore illa om Dicho lärde sig att om han bara visar minsta lilla tveksamhet så slipper han undan. Visningen i rörelse i ringen var något spänd och då blir han också lite återhållsam och stel när han visar visar upp sig i trav. Han har ett underbart steg när han är fullt avslappnad! Tyvärr blev det under torsdagen en domarändring, så att valparna visades för en ny domare i en annan ring än övriga perros. Sammanlagt var det sju valpar av 23 anmälda.

På fredagen var alla perros (18 anmälda) samlade i samma ring och denna dag var Dicho något mer avspänd i ringen. Men när tandvisningen var avklarad och domaren Silva Zeferino närmade sig bakdelen började Dicho plötsligt att slingra sig som en orm, vilket han inte gjort någon gång tidigare och det kan var så att han upplevde det jobbigt när han under gårdagen för först gången blev lite hårt klämd på sina pungkulor. Det här var då det som jag upplevde fungerade mindre bra, så nu gäller det att också titta på det som faktiskt fungerade bra. Dicho är en underbar hanhund med så många kvaliteter! Han ställde upp sig bra under båda dagarna, hade lätt att komma till ro utanför ringen. Och så allt runomkring själva utställningen, som att kunna njuta av olika färdsätt som tåg, buss och spårvagn, då han sov större delen av tiden och var både lugn och avslappnad på hotellrummet när vi lämnade honom en stund för att gå ut och äta en bit mat. 

För övrigt var domaromdömena för båda dagarna mycket bra och av Silva fick jag också ett fint muntligt omdöme och ett tips att försöka ringträna honom ännu mer. Det har jag redan gjort en hel del, fast det har framförallt handlat om mindre inoff. utställningar - ovsett hur det ska gå till så gäller det nu att få bort de här idéerna. Stort grattis till er som lyckades bra i G-borg - ingen nämnd och ingen glömd!

Under hemresan blev vi tre timmar försenade. eftersom en kontaktledning ramlat ner i Mölndal så fick vi under stor trängsel plocka ihop vårt bagage för att åka buss till Varberg för att där byta till ett tåg som skulle ta oss söderut. Vi var en grupp hundägare som höll ihop hela resan, vilket gjorde resan trevlig och rolig trots förseningen. Innan vi fick plats på någon buss stod vi utomhus i 16 minusgrader under ca. 45 min. och då var jag glad att ha en långhårig ras. De dansk/svenska gårdshundarna led av kylan trots att de hade täcken på sig. En av dem var riktigt medtagen, medan en annan fick svullna lymfkörtlar när vi äntligen kom in i bussvärmen. R. Ridgebackhanen som med sin ägare redan färdats sju timmar från Norge för en parning i Skåne, hade ont i tassarna av den iskalla marken. Under den stökiga resan lyckades Dicho sova överallt och även om ytan var minimal kunde han slumra in i djup sömn. Vid midnatt var vi äntligen tillbaka i Lund igen!

Två timmar efter sängåendet vaknade jag av ett kraftigt illamånde och med tanke på hur jag mått under hela detta dygn, så har jag nog fått någon form av magåkomma. Jag som hade tänkt påbörja mitt jobb på måndag med att se pigg och utvilad ut efter tre veckors ledighet, kommer kanske istället att återvända hålögd och sliten.
På dagens meny: Avslagen cola - tvii! Fast det brukar ha effekt!

Det som mer händer den här veckan och som jag ser ser fram emot är att Dicho och jag ska påbörja privat träning i lydnad för Jan Gyllensten. Tillsammans med en hund i samma ålder ska vi bilda en minigrupp och det ska bli så kul och spännande att komma igång igen! Jag tycker det är för lång tid att vänta till Brukshundklubbens kurser som startar i marsmånad och det känns som min lille slyngel och jag nu behöver få lite ny inspiration. Dessutom tycker jag det är så roligt och nyttigt att träna i grupper av olika slag.

Några bilder från utställningen kan jag tyvärr inte visa, för de som togs med våra mobiltelefoner fick för dålig skärpa! Istället kommer här ett annat foto på Dicho. 

                                  
 


Kommentarer
Postat av: vicke

Hej hej

Ville bara tacka för trevligt rese sällskap, utan er alla hade resan nog blivet totalt olidlig. Vicke med den svårt frysande gårdshunden Tahoe

2010-01-09 @ 21:27:07
URL: http://www.kilhults.se
Postat av: Gun

Hej på er, Önskar er alla ett gott nytt År och många härliga hundstunder. Jag blir inspirerad av din blogg så nu tar jag tag i lydnaden i vår.

Kram Gun

2010-01-10 @ 13:17:51
Postat av: Marika Lindelöf

Hej Louise o Mats. Jättekul med ert inlägg i vår gästbok. Ja nu i efterhand när man väl kommit hem så har man blivit en erfarenhet rikare. Tänk så mycket trevligt folk man kan träffa när inte allt går i sin vanliga ordning. Vårt liv är så inrutat och det är faktiskt intressant när det vänder upp o ner på allt. Jag tackar också för ett trevligt o intressant sällskap o många härliga diskussioner. Jag och Matrix och Lion fick vänta knappt en timme i helsingborg vid midnatt med en överfull terminal, innan vi kom med nästa tåg. Hundarna mår bra och jag är nu utsövd.... Hoppas ni får en trevlig fortsättning på året och att det går bra i all er träning med er gosse. Kram Kram från oss på skogsbygget.

2010-01-10 @ 13:54:36
URL: http://www.kitenga.se
Postat av: Åsa

Hej!

Lycka till i fortsättningen! Det kommer att ordna sig.

Vilken fin bild på Dicho.

Åsa

2010-01-11 @ 09:07:09
Postat av: Nanna

Hej!Kul att ses i Göteborg.Eran lille kille var en riktig godbit.Det kopplade sedan att jag sett eran hemsida tidigare:)Börjar bli många att hålla ordning på nu!Ha det gott.Hälsningar från Smedjebacken.

2010-01-12 @ 20:48:46
URL: http://la-sirenitas.se
Postat av: Jessica Carling

Hej!



Ja, det gäller att vara med på många utställningar så ger det sig så småningon och det är ju inte förrän de är 15 mån (tror jag) som de kan få cert...:)

Ja, det ska bli skoj på fredag! Chatta behöver verkligen komma igång - och jag med som legat av mig i vinter.

Kram

Jessica

2010-01-13 @ 13:30:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0