Det nya året

År 2010 - ett nytt år med nya förväntningat! Jag har inte avlagt några nyårslöften, utan istället tycker jag det känns bättre att sätta upp mål av olika slag. Vilka? Ja, det vill jag allt fundera lite till på! Samtidigt tycker jag att det är viktigt att också kunna leva i nuet så mycket som möjligt och kunna göra det bästa av det, som att ta till vara på de små stunderna, som t.ex. tidig torsdag - med underbart väder då vi äker till skogen med hundarna. Förutom att gå en härlig skogspromenad, så har vi också bestämt tid med en viltspårsdomare. Det här blir alltså 2009 års allra sista viltspår. När domaren föreslog nyårsafton blev jag tveksam, men nu visar det sig vara en lyckoträff, för Isa är i toppform (fokuserad och energisk) och efter en krävande spårunda i snårig och svårtillgänglig terräng är hon helt mör när hon slutligen hittar klöven. Hon t.o.m. lägger sig ner en stund för att vila på plats och så trött efter avslutat spår har jag aldrig sett henne förut. Slutomdöme:
En mycket duktig spårhund som löser sin uppgift på ett noggrant och säkert sätt. Skulle passa bra till riktiga eftersök. Bra hundförare.  

Något jag verkligen uppskattar är att domaren också ger mig som hundförare ett muntligt och utförligt omdöme för oftast är det enbart hundens prestationer som nämns, men det är ju också viktigt att jag som hundförare kan stötta min hund på ett bra sätt för att den ska kunna uppnå så goda resultat som möjligt.
För den här prestationen fick Isa maxpoäng, men hon missade HP för att hon vid ett bloduppehåll tog något för lång tid på sig att ta sig an spåret igen. Tid: tjugotvå min. så hon klarade maxtiden utan problem. I stort är jag enormt nöjd med hennes spårning och inte ens när hon får problem vid blodupphållet tappar hon fokus. Det är verkligen härligt att se hennes beslutsamhet och envishet!

Isa i närbild och här ser man tydligt hennes fina vita teckning och söta huvud. 

                                                 
                                                  
Inför kvällens middag får också Dicho en spåruppgift, så att han också blir trött och nöjd efter dagens aktiviteter. Hans spårteknik blir bättre för varje gång och det syns verkligen på honom hur roligt han tycker det är med nosarbete.  

                                                 
                                                 
                                                 

En liten tillbakablick till julafton: som vi firade med svärföräldrar + lite annan släkt.
Mats är tomte och även om Dicho har sett vem som tog på sig tomtemasken tycker han ändå att tomten är lite läskig.

                          

Dicho väntar på att tomten ska plocka fram hans julklappar ur säcken.

                          
                                                                                                
Isa har bråttom, för visst är det ett smaskigt ben i paketet!

                         

Som ni redan sett på bilderna är så gott som all snö borta efter några dagar med plusgrader, men nu har kylan kommit tillbaka och en isande vind blåser kring husknuten. De här vackra istapparna pryder framsidan av vårt hus. 
                 
                        
                         

                      Ha nu en god fortsättning på det nya året!/Louise

                                                                             

                                                
                                                


Kommentarer
Postat av: Gun

Hej,

Vi i Linköping hälsar alla och önskar ett Gott Nytt År.

2010-01-01 @ 16:30:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0