Smått och gott


En vecka har nu gått och puh, vilken vecka det har varit! För att göra en lång historia kort: efter att jag och min kompis Marie varit på en konsert i Malmö i lördags blev vi såå sugna på godis och när vi började vräka i oss mängder av godis så krasade det plötsligt i min mun. Nej, en hel hörntand hade gått sönder! Lyckades få en tandläkartid redan på tis. morgon och till min stora förfäran visade det sig vara en visdomstand som hade gått itu och inom fem minuter blev det bestämt att den skulle dras ut. Ett ingrepp som normalt skulle ta ca. 45 min. blev nu istället oerhört komplicerat och det slutade med att en del av tandroten fick lämnas kvar för att den slingrat sig så illa runt käkbenet att den orsakat en spricka på den och därefter så syddes tandens öppning igen. Under veckan har jag lindrat den bultande värken med smärtstillande samt ätit antibiotika, för att förhoppningsvis kunna undvika en inflammation. Hoppas nu bara att det fungerar, för kraterhålet ger sig ofta till känna och det känns onekligen lite olustigt. Kommande vecka har skolbarnen höstlov och gissa om det hade varit skönt med ledighet efter en sådan här jobbig vecka, men tyvärr så får vi lärare arbeta stora delar av veckan.  

Trots att jag känner mig sliten och trött så räknar jag med åka iväg med Dicho på valpkursens sista träff, så det är väl bara att slänga i sig några värktabletter och packa sin ryggsäck! Jag har fått/tagit på mig uppdraget att fixa varsin present till kursledarna. Med facit i hand så skulle jag naturligtvis ha gjort det enkelt för mig och handlat något färdigt, men jag lovade att göra blomstergrupper och så fick det bli. Jag tycker om att göra olika blomsterarrangemag och utgår då ofta från ett tema, t.ex. havet eller annat som har med olika personligheter att göra. Det här var första gången som jag använt hundben, som smyckats med pärlor och stuckits ner bland växterna. Det blev riktigt bra - kanske ett tips för blomsterbranschen?
Isa och Mats har planerat en cykeltur, bara det slutar att regna! Isas vita teckning börjar gå över i en ljusgrå nyans, så det är dags för en storrengörning. Jag ska kanske vänta till vädret blir något torrare om det ska vara lönt, för nu ser hundarna ut som lerhögar varje gång de varit ute. 

Familjen för övrigt: Hector sliter hårt med sina studier - vardag som helg och efter att ha varit ute i arbetslivet under en lång period, så är han allt lite ringrostig så här i början av studierna. Maribel som nu har påbörjat ett efterlängtat lov har precis varit hos fotografen, The Studio på Turning Torso. Hit kommer personer i olika åldrar för att innan fotograferingen bli sminkade och få håret fixat utifrån deras personligheter, men det såg ut som om det inte fanns tillräckligt med tid för att utgå från var och en, för de flesta fick likadana sminkningar och frisyrer.
Här kommer i alla fall ett bildbevis som blev riktigt bra.


 
Tillbaka från ett långt och innehållsrikt pass på Räddningstjänst i Löddeköpinge. En instruktör visade först en räddningshund i aktion och sedan blev det valparnas tur. Dicho har bl.a. tränat sig i att ta sig igenom ett bussvrak, vilket han klarade utan problem. Därefter gick vi på en slingrig gång på olika underlag, som liknade det som återstär av ett hus efter en bombattack. Sedan följde några enklare övningar av människosök, då hundarna fick leta rätt på sina förare som låg gömda i ett cementrör och i en låda. När jag gömde mig i lådan fick Dicho kämpa hårt för att hitta mig. Det berodde på att han inte förlitade sig på sin nos utan for runt på andra ställen där vi varit innan, bl.a. hörde jag att han sprungit in i bussen tre gånger och vid ett tilfälle tog han sig tid att hoppa upp på ett säte och titta ut genom fönstret. Åh, vad det måste sett kul ut och synd att jag låg nere i lådan och inte kunde se hans ansträngningar. Till slut stannade han i alla fall till utanför lådan och fick upp vittring på mig och hans lilla svans viftade oavbrutet av glädje över att äntligen ha hittat mig. Vilken härlig uthållighet och envishet Dicho visade, så inte konstigt att han var trött när det blev dags för pausvila i bilen. Nästa söndag är vi ett tappert gäng som fortsätter att träna i en nybildad träningsgrupp - kul att det var fler som var intresserade av att fortsätta att träna tillsammans! 

                             

                                   Dicho och Isa kopplar av hemma i trädgården

             


Kommentarer
Postat av: Åsa

Hej!

Åh, vad många fina bilder på barn och hundar!

Vad bra att ni är så aktiva. Jag har fått förfrågningar om perros som räddningshundar. Vad kul att ni provat på en bana.

Åsa

2009-10-26 @ 14:50:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0