Lilys mat-show!

Lily har från det att hon var liten valp, från och till, varit lite kinkig med mat. Till en början spetsade vi torrfodret med lammfärs, men när hennes aptit ökade så övergick hon helt till Royal Canin-foder. När hon för några veckor sedan återigen började att stöka med maten, så bestämde jag mig för att också denna gång ha is i magen och inte ändra på hennes kost för mycket samt att ge henne ca 10 min att börja äta och om hon sedan inte brytt sig om matskålen - plocka bort den! Jag trodde nog att Isa och Dichos glupande aptit skulle smitta av sig på Lily, så att hon också skulle bli mer matglad, men deras matfriska attityd har inte påverkat henne speciellt mycket. Hon kör helt enkelt sitt eget race - opåverkad av de andra! Vid måltiderna har jag tidigare delat ut matskålarna i den ordning som tillhörande ställningar står i, med Lily först och därefter de andra hundarna. Hon har då gått fram och nosat och sedan har hon ofta gått och lagt sig en bit ifrån maten, som för att kolla om Isa eller Dicho skulle ta notis om hennes matskål och om någon av dem visat tecken på intresse så har hon tagit ett skutt fram för att kolla läget. Eller så bestämde hon sig för att en stund senare börja att äta så sakteliga. Det var rena rama Lilyshowen!
 
När hon nu oberörd av de andra hundarnas matintresse har börjat att äta allt sämre igen, så har jag lagt om strategi och förutom att jag i torrfodret blandar i lite välsmakande färs från Sund Hund Mat, så får hon också invänta till Isa och Dicho har ätit färdigt innan det bli hennes tur och det har nu gjort att hon har fått ett helt annat intresse för att äta. För Lily har senaste veckan ätit med oerhört god aptit och jag hoppas att det kommer att forsätta på det viset, för nu när hon skjuter i höjden tycker jag allt att hon behöver få lite mer hull under sin långa päls! 
 
Pigg, glad och nyfiken är hon alltid - även de dagar då hon ätit lite i underkant, så brist på energi har hon ju aldrig haft! Dessutom är hennes päls både glansig och fin. Här ser vi energiknippet Lily under en solig promenad, längs med den bäck som rinner igenom den fina mosse som finns precis utanför vår husknut!
 
                          Vad är det för nå´t där borta?
                           Vatten, vatten, bara vanligt vatten...
                  Här är det kanske lite för brant att klättra ner?
 Åh, vad det ser spännande ut - undrar om jag hinner ta mig ett dopp?
                        Ska vi gå vidare? Ok, jag kommer!
 

Kommentarer
Postat av: Gun

Så bra att hon äter igen. Kram på er.

2012-11-25 @ 19:59:51
Postat av: Petra Merci & Ester

Känner igen det där med kräsenheten ..Merci har alltid varit det. Svårt att inte bry sej. Men ibland undrar jag om jag bryr mej för mycket..Man vill ju så gärna attde ska äta ordentligt(vad nu det är ) Morgonmålet har jag i alla fall kommit på att det går i lättare efter skogspromenaden.Källsmålet är det lite sioch så med

2012-11-25 @ 20:47:48
URL: http://www.nogg.se/lufsen
Postat av: Fanta m flock

Hallå!
Tack för dina ord , det går upp och ner, men vi kämpar vidare!
Tänk va olika det är det där med maten. Fanta har aldrig varit speciell matglad så hennes morgon portion blir oftast kvar till kvällen ( vi plockar dock alltid bort maten efter en stund om den är orörd) Men energi har hon alltid haft!!
Kram Annica m flock

2012-11-27 @ 14:00:36
URL: http://Www.nogg.se/fanta
Postat av: pia wennersten

Hej på er! Javisst är det jobbigt när dom inte vill äta, man blir lite nojig själv. Evita är nästan för matfixerad så henne får man nästan lugna ner,men Thea har varit lite besvärlig till och från. Förstår att du har fullt upp med 3 st vovvar. Nu har jag äntligen bloggat så du får kika in och se vad vi har för oss.
Kram från Pia,Evita o Thea

2012-11-29 @ 13:49:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0