Träningstävling och porträttlik

Idag lördag har min brukshundklubb Lomma haft ett utbyte i lydnad med Landskrona BK. I helt fantastiskt vårväder for jag och Isa imorse iväg till deras fina anläggning i Saxtorp, för nu var det alltså deras tur att ansvara för träningstävlingen medan det är vår tur om 14 dagar. Det känns verkligen bra att så här tidigt på våren få lite mer inblick i vilka moment som sitter på tävlingsbanan och vilka som vi behöver jobba ännu mer med!

Vi var sammanlagt ett tiotal hundar i olika klasser och i tvåan var det totalt fyra hundar. I den inledande platsliggningen kändes Isa lugn och fin när hon lade sig ner - kanske lite ivrig vid själva läggandet, då hon kastade sig ner på mage före mitt kommando. Hon började med haktryck och efter en stund tittade hon upp för att sedan återigen lägga sig med hakan mot marken, men utan förvarning reste hon sig plötsligt upp när det återstod ca. en minut och stod kvar på sin plats och såg allmänt förvånad ut. Eftersom det var träning så gick jag genast tillbaka för att lägga henne ner igen! Irriterande - nu får jag ta tag i det här momentet ännu en gång och precis som i början av hösten träna det i tid och otid med mycket störningar och ofta i grupp tillsammans med andra hundar. Dessutom ska jag jobba för att hon ska tycka att det är ett toppenkul moment, genom att belöna henne med roliga leksaker och ge smaskiga belöningar i olika former!

När det sedan är Isas tur för fritt följ så låter jag henne gå in på planen utan koppel, med målet att hon ska vara alert redan från början. Det tycker jag lyckade ganska bra (9 p), förutom att hon snusade en gång på marken så hade hon bra fokus på mig. Däremot behöver jag vara ännu noggrannare med att rikta min blick mot en bestämd punkt i vändningarna, för jag gick lite snett vid något tillfälle. 



När det sedan var dags för läggande under gång, så kom Isa snabbt ner på mage (9,5 p). Möjligen tog hon ett litet steg framåt innan hon genomförde momentet. Därefter följde inkallande och när hon hörde mig ropa for hon iväg som ett skott och satte sig snyggt vid min sida (10 p). Bra jobbat!

Sändande till rutan - ett moment som jag från början hade tänkt att stå över, eftersom hon behöver mer träning. Men på plats ändrade jag mig och bad istället Lena att lägga in den matta som jag brukar använda under träningen. Vad hände då? Istället för att springa rakt in i rutan som hon brukar, så svängde hon ut för långt åt vänster där hon hittat ett litet kornblått föremål som någon tappat på marken och när hon därefter tar sig in i rutan så stannar hon lite för långt bak (5 p med frågetecken). Just detta moment brukar Isa tycka är kul, men idag tappade hon fokus!

Sedan följde apportering (5 p) och i ettan tyckte hon det var ett mindre roligt moment, som hon mest genomförde för att göra mig nöjd - kan faktiskt hålla med henne om att det var trist att bara sitta still och hålla en apport i munnen i 5 sek! Numera ska ju apporten kastas 10 m ut och det verkar hon tycka är något roligare - fast jag vill ha henne ännu mer taggad och sedan ska jag också se till att hon inte tuggar precis före ingången vid min sida!

Fritt hopp över hinder gick riktigt, riktigt bra med tanke på att hon på den senaste inomhusträningen och även några gånger senare i veckan varit tveksam vid tillbaka-hoppet (har aldrig hänt tidigare - inte alltid att man förstår vad en hunds beteende beror på?) Sedan avslutade hon med fjärrdirigering (5 p), vilket är ett moment som också behöver mer tid! Senaste träningen spikade hon den utan att förflytta sig ett dugg framåt, så jag bestämde mig för att också testa det momentet. Idag så rörde hon sig dock lite för långt framåt, för att jag ska vara helt nöjd. Jag ska nu fortsätta att lägga in dagliga träningspass före hon får sin mat, för i sin iver inför måltiden så har jag fått fram en härlig energi i momentet. Nu gäller det också att få henne ännu mera stabil, så att hon varje gång kan hålla sig kvar på den ursprungliga platsen.

I stort är jag ganska nöjd med dagens insats av Isa och framförallt så verkar hon tycka att det är kul inne på tävlingsplanen och det är en känsla som jag hoppas att hon ska behålla framöver! Nu gäller det att få ordning på de moment som hon fortfarande är osäker på samt att få henne säkrare i moment med hög koeff som ger viktiga poäng, t.e.x. platsliggning och rutan.

Vad har då Dicho hittat på under den senaste tiden? Jo, honom har jag sakta byggt upp efter en lång och för honom ganska trist sjukdomsperiod, så nu har tratten åkt av helt och hans motionspass har blivit längre och längre. Jag har också börjat träna honom så smått i både viltspår och lydnad. På tisdag startar vårens lydnadkurs med ett teoripass för oss tvåbenta och da´n därpå är det hundarnas tur att bli drillade - sedan pågår kursen till maj-månad med ett träningspass per vecka. Det ska bli riktigt kul att komma igång med Dichos träning fullt ut igen!

Avlutar med ett otroligt bra handmålat porträtt av Dicho, som Åsa har skickat - tack för den fina presenten! Konstnären som hon har anlitat har målat av honom från följande foto och visst är det likt!



Kommentarer
Postat av: Åsa

Du är duktig du Louise. Jag ska skulle ha gått en träningstävling i torsdags med Zelma, men avbokade...

Nu är jag medlem i tre hundklubbar förutom SKK och Perroklubben förstås och för varje ny klubb så inbillar jag mig att jag ska komma i gång med träningen, men så blir det inte förstås...

Vad kul att porträttet blev så bra. Det är ju verkligen otroligt likt.

Jag önskar dig en fantastiskt bra födelsedag i morgon.

Kram

Åsa

2012-03-05 @ 19:57:15
URL: http://www.perrotrizza.com
Postat av: Gun

Grattis på födelsedagen!

2012-03-06 @ 17:38:13
Postat av: Petra Merci & Ester

Tack så mycket för trevligt sällskap i helgen.Hoppas att hemrean gick bra.

Grattis till dina priser.

Kram Petra

2012-03-12 @ 12:40:14
URL: http://www.nogg.se/lufsen

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0