Till skogs igen!

Nu är det helg igen och eftersom båda min hundar nu är pigga och krya, så kunde jag inte låta bli att åka till skogen och lägga viltspår. Mats följde med som, domare, fotograf och snitzelnerplockare och både vi och hundarna njöt i fulla drag av det fina vårvädret! Det var visserligen inget solsken, men milt och skönt väder.

Dicho fick gå ett fullängdsspår på öppenklassnivå, förutom att jag lät det ligga lite kortare tid. Största delen av hans spår var lagt i lövskog, dessutom var det stora ytor med sank mark och mycket vatten. Nu passade jag också på att börja träna uppletande av spåret i sökruta (25x25), vilket krävs i ö.kl. i och med de nya regler som tillkommit fr.o.m. i år. Det vållade honom inga problem, däremot höll han idag ett högre tempo än han brukar och jag tror att det berodde på att han helt enkelt var för taggad i pur glädje över att få börja viltspåra igen! Han jobbade också genomgående med huvudet högre än han brukar, så det kan ha varit så att den kortare liggtiden bidrog till att han blev lite för nochalant i sin spårning. Spårtid sammanlagt 16 minuter, vilket är en något snabbare tid än vad han brukar göra. 


Där är ju klöven! Nu gäller det att dra hårt, så att snöret lossnar från trädet och om det inte funkar så får jag väl helt enkelt bita av snöret!

                                  Vilket håll ska vi gå åt?

                                    Mot bilen!

När det sedan var Isas tur hade jag från början tänkt att hennes spår skulle likna Dichos, men stora vattenmängder inne i tallskogen tvingade mig att par gånger att ändra kurs, så därför blev hennes spår något kortare än Dichos och lite mer kringelikrok. I stort spårade Isa bra och sin vana trogen ringade hon sig bakåt vid några av vinklarna, för att förvissa sig om att hon var på rätt spår. Med sin långa pälslängd (snart tid för klippning, har väntat för att platsliggningen i lydnad inte ska försvåras av att hon fryser om magen) fastnade hon några gånger bland taggiga buskar, men när hon väl hittat ut ur snårigheten fortsatte hon nosarbetet som om inget hade hänt. Nu sover de två spårhundarna så gott - nöjda efter förmiddagens arbetspass! Jag får nog medge att jag också känner mig lite småtrött efter all motion och massor av skogsdoft!


       Här mitt bland kvistar och snår hittar jag min klöv!

Imorgon ska jag ta mig in till Malmös nya mässhall, som helt nyligen öppnat sina portar för allmänheten och det ska bli kul att få inviga anläggningen med att få se 17 perrosar i ringen på Malmöutställningen. Jag hoppas också kunna tajma in med lite tävlingslydnad, dessutom lär det väl också bli en del shopping! Mitt besök i år blir utan hund, för Dicho som är helt nerklippt platsar inte i ringen med sin snaggade päls.

Gratulerar till utställningens BIM (Shandi) och BIR (Zigge)!

Mona Kjernholm och Fira i aktion i elitklassens lydnad. Vilken härlig följsamhet och fin kontakt hund och förare visar upp!
 


Kommentarer
Postat av: Petra Merci & Ester

Det låter så härligt. Snart så ska vi bege oss ut i skogen också.Men än så länge är det lydnaden vi traglar med.Tyvärr har jag varit dålig den här veckan och orken att träna har inte funnits.Det får gå som det går på lördag. Kram Petra

2012-03-22 @ 08:46:33
URL: http://www.nogg.se/lufsen

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0