Snö-lycka och inomhusträning!

Igår morse när vi vaknade så var det ett underbart väder, 10 minusgrader , vindstilla, pudersnö  och senare på dagen tittade även solen fram. Vilket underbart vinterväder - kan knappast bli vackrare än så här! Här kommer några sköna vinterbilder på Lily, Isa och Dicho. Här i Skåneland gäller det att vara snabb med att ta snöbilder, för jag har ju lärt sedan barnen var små (då gällde det att snabbt ta sig till pulkabacken innan det några timmar senare var barmark igen) att snön kan töa bort lika snabbt som den har kommit! 
 
                      En snötäckt Lily!
          Isa vräker sig fram i snön!
                  Snögubben Dicho!
             
Inemot kvällen blev det sedan ett snabbt väderomslag med betydligt mildare väder - 3 plusgrader, underkylt regn och några regnskurar. Det var onekligen skönt att månd.träningen i lydnad numera är inomhus! Lily som var med på inomhusträningen för första gången inledde med ett halvtimmes pass, före utsatt tid, under mycket leksamma former. Dessutom fick hon en hel del störningar av Lena som förberedde kvällens träning med att skriva upp på whitebordtavlan (samtidigt som hon hade en del ljud för sig) vem som skulle träna med vem. Ett mycket bra sätt för att få en bra variation, så tack Lena för att att du lägger ner tid på att planera våra träningar för att vi ska skifta så mycket som möjligt både när det gäller hundar och medhjälpare!
 
Lily tyckte det var toppenkul att vara i inomhushallen, även om hon nog tyckte att Lenas framfart hade varit lite väl ljudlig inledningsvis och när densamma sedan skulle leka med henne var hon inte riktigt på hugget. Medan intresset för andra tvåbenta som kom med godis i fickorna var större! Lena, jag är övertygad om att du också kommer också att stiga i graderna i Lilys ögon, så nästa gång inleder vi med lek och först därefter tar vi störningarna. För övrigt inleder jag alltid med att belöna med lek så fort hon tar kontakt med mig, för att sedan ha henne taggad redan när vi går in i lokalen och så fort hon sedan återigem tar kontakt så belönas hon med lek. Hennes förväntan efter leksaken utnyttjar jag sedan i det fria följet, då jag bl.a. vid tyst förflyttning bort från henne vill att hon ska hitta sin position vid min vänstra sida för att återigen få sin belöning. Det fungerade idag riktigt bra och när vi sedan också tog några korta pas med fritt följ mellan medhjälpare som stod på olika ställen i lokalen så lyckades hon riktigt bra med att bibehålla sitt fokus på mig. 
 
Eftersom det hade varit så kallt på morgonen, så hade jag bestämt med Mats att han (efter att inhandlat mat i en närliggande mataffär) skulle ta med sig Lily hem, så att hon inte skulle behöva vistas så länge i kall bil när Isa och de andra hundarna tränade. Förvisso fungerar hundarnas liggunderlag bra i kylan (värms upp av deras kroppsvärme) plus varma täcken, men vid minusgrader känns det ändå olustigt med för lång tid i bilen.
 
Isas lydnadspass handlade också mycket om störningar och numera klarar hon många oförutsedda saker bl.a. i form av medhjälpare som rör sig hastigt samt ger ifrån sig ljud av olika slag. Dessutom jobbade jag med fritt följ alldeles nära medhjälpare och väggar samt rörde mig på de ställen där det stod prylar och väskor av olika slag. Övning ger färdighet, för numera klarar hon betydligt fler störningar än hon gjort tidigare. Förutom att jobba med med moment som t.ex. rutan där jag återigen behöver få lite bättre tempo in i den, så testade jag snabba sidoförflyttningar på en bräda på golvet (nos mot ansikte), vilket var en ny övning för henne. Förflyttningar åt hennes högra sida gick bra, men åt vänster var det svårare. Jag förmodar att hennes vana att öva bakdelsteknik på pall, gjorde att hon gärna ville jobba sig in vid min vänstra sida! 
 
Därefter har vi varit ute varenda dag och busat i snön, för snötäcket ligger faktiskt kvar även här i Skåne! Med snön kommer också en massa av nya upplevelser för Lily. Varje morgon använder jag en snöskyffel för få bort snömassorna på gångarna utanför vårt hus och den fick till en början rejäla utskällningar av henne. Men efter att hon varje dag fått vara med mig då jag skyfflat bort snön, så har det nu lagt sig. Dessutom brukar vi inleda morgonpromenaden med att jag drar en pulka genom byn, så när skolbarnen imorse gick i lemmeltåg mot skolan med massor av pulkor efter sig, så tog hon ingen större notis om de skamlande plastföremålen - hon var mer intresserad av att hälsa på barnen!
 
Fler vinterbilder:
                Oj, vad snön kliar!
                      Uppletanderuta: Var är bollen?
                                      
                       Dicho-race!
 
Dicho har också använt pulkan - det visar sig nämligen att han älskar att ta selen på och dra den efter sig. Igår drog han pulkan riktigt långt, då vi tog en härlig långpromenad ute på de snötäckta åkrarna. Jag har nu fått för mig att försöka hitta en pulka avsedd för hundar som man kan ta bort medarna på och byta till hjul när snön försvinner, vilket betyder att den kan användas året om. Jag har ännu inte hittat något på nätet som motsvarar mina önskemål - kanhända att det inte finns att få tag på, utan att man i så fall mäste köpa både och. Om någon av er har några bra tips, så tar jag tacksamt emot dem!
 
Hej då! från:
                                      Lily
                                      Isa
                                  I
                                                                           Dicho
 
                                             Ha det nu så bra i vintervädret!/Louise o Co   
 

Kommentarer
Postat av: Gun

Så kul med draghund. Vi hade en fjällpulka och även en barnskrinda som jag bytte ut dragpinne mot en skackel. Fungerade jättebra att dra saker i. Från affären till återvinningsstationen osv. Jag har tyvärr gett bort både pulka och kärra för hundarna vi har nu är inte så toppenbra till drag.

2012-12-07 @ 19:29:03
Postat av: Anneli

Vilka mysiga vinterbilder, kul att ni också får njuta lite snö. Här har vi massor o hundarna älskar det, men vid -20grader så är det lite väl kallt..ha det bra! Anneli o Nanna

2012-12-09 @ 13:38:31
URL: http://www.la-sirenitas%40hotmail.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0