September

Nu är vi redan inne i höstmånaden september och äntligen har solen hittat tillbaka igen. Mats har gått omkring i flera veckor och varit irriterad på det eviga regnandet som hindrat honom från att måla våra fönster. På senaste tiden har vädret äntligen börjat visa sig från sin bästa sida och då blev det äntligen dags att ta på målarkläderna. Medan Mats kämpar med husets yttre har jag ägnat mycket tid åt hundarna, som en av dagarna då jag och hundarna på en härlig cykeltur i solgasset. Därefter bestämde sig Mats och jag för ett motionspass på cykel och dagens mål var Bjärred. Marie o Lasse bjöd hade dukat upp med dryck och smaskiga smörgåsar i trädgården. Efter allt det goda så gick det lätt som en plätt att cykla de två milen hem.  

Det första vi upptäckte vid hemkomsten var små röda tassavtryck överallt - på fönsterbrädan och över hela golvet. En nyfiken katt hade trotsat alla hunddofter och gått på upptäcksfärd i vår tvättstuga, genom att ta sig in  via ett fönster som stod på glänt. Inte särskilt kul - tack och lov torkar linoljefärg mycket långsamt, så jag lyckades få bort allting i tid. Isa min lilla spårhund undersökta tvättstugan mycket noggrant, för att snabbt konstatera att kissemissen var som bortblåst och efter hennes inspektion så det var ingen som helst risk att den objudna gästen låg och tryckte bland tvätten. 

Dicho och jag har nu kommit igång med lydnadsträningen igen efter lata sommardagar och vi tar några korta pass varje dag. Jag försöker göra träningen så rolig som möjligt med många lekfulla inslag, för att att han ska bli energisk och sedan verkligen visa hur mycket han önskar att få belöningen i min ficka. Favoritleksaken framför andra är en giraff tvinnad i rep och som Dicho älskat från första stund han såg den. Den var i dyraste laget och är förmodligen inte så hållbar heller, men det var svårt att stå emot hans glädjesprång i djuraffären. Jag hoppas leksaken ska få honom riktigt på hugget när gruppträningen på Lomma brukshundklubb kör igång nästa vecka. Dicho behöver all träning han kan få med mängder av störningar runtomkring sig, speciellt från andra fyrbenta.

                                            
                                                                             Här tränas platsliggning!
                                           
                                       Trött efter ett träningspass är det svalt och skönt på gästtoalettens klinkergolv!
                                                             

                             

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0