Igång igen

Idag har Dicho och jag varit iväg på en efterlängtad träning i Käglinge rekreationsområde tillsammans med Helene, Lotta, Kerstin, Katarina och jyckarna Cocos, Ceasar, godingen Donny (Helene var hundvakt), Kenzo, Casper och Zoe. Vilket härligt gäng med perros! Nästa torsdag kör vi igång med ett kvällspass en gång per vecka och det ska bli så kul att komma igång igen efter sommaruppehållet. Vi inledde med ett kort pass i lydnad. Dicho hade lite svårt med koncentrationen - gick och spanade in den andra ungtuppen Casper. Men efterhand så slappnade han av mer och mer. Utställningsräningen in emot slutet gick riktigt bra - även om värmen vid det här laget började kännas lite tryckande. Efter en stunds vila lät vi hundarna leka en stund innan hemresan och in i bilen hoppade en mycket trött liten kille efter en innehållsrik eftermiddag.

Om jag summerar dagens träning, så får jag nog ta tag i hans träning på allvar igen och strama upp den något, för jag märker att han nu liksom för några månader sedan ibland tar sig lite stora friheter och lägger sig an med tonårsfasoner och försöker tänja på gränserna så mycket som möjligt, dessutom behöver jag få honom att fokusera sig ännu mer på mig i synnerhet om det finns hundar i närheten som kan drar hans blickar till sig. Vardagsträningen känns också oerhört viktig för det finns så många tillfällen att träna honom i olika moment, som t.ex. nu när jag säger till honom att ligga kvar intill mig när jag skriver på datorn och då ska ska han stanna kvar även om det är många störningar runtomkring. Lydnadsplanerna inför hösten är att träna Isa i perrogruppen medan Dicho får sin gruppträning på Lomma brukshundklubb. Därutöver kommer han också att få en rejäl dos social och miljöträning på de utställningar som jag anmält honom till i höst.

Häromdagen var jag förresten iväg med hundarna och badade i Vikhög. Dicho kastade sig som vanligt gladeligen ut i vattnet för att simma, men när det blev Isas tur så var det med tveksam min hon närmade sig djupt vatten. Men jag hade bestämt mig för att försöka överlista henne och i handen höll jag en nyinköpt röd boll som hon aldrig fått leka med förut. Gissa om hon var betagen av den fina bollen, som endast kommer att användas som belöning vid simträning. Vi traskade ut i vattnet och Isas ögon lyste förväntansfulla.
   - Ska inte matte kasta den snart?
Med mig och bollen som dragningskraft befann hon sig plötligt på djupt vatten och till sin och min stora förvåning simmade hon hela 10 simtag. Nytt personligt rekord - inte dåligt gjort av en vattenhund med inslag av badkruka!

                                     
                                                                     Simstjärnan Dicho

Jag har ikväll roat mig med att gå igenom en del foton som blickar tillbaka på sommaren som gått (den är förhoppningsvis inte slut än) och som jag inte lagt ut på bloggsidan tidigare. Här kommer de!
                                                  
                                                                    Utställningar
                                              
                                                                     Herning
                                                                                       Foto: S. Hall

                                              
                                                                    Älmhult
                                              
                                              
                                              
                                              
                                              
                                              
                                                                                                                                                                      
                                                          


Kommentarer
Postat av: Marie

Måste säga att ni är ett vackert par i ringen! Du har väldigt fin gångstil Louise!!!

2010-08-30 @ 21:41:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0