Vinterland - dagarna före jul


18/12
Äntligen är det nu dags för julledighet och här i södra Sverige har vintern kommit på allvar. Det är fantastiskt vackert med all snö som täcker trädens grenar och en kyla som biter i kinderna, men tyvärr också emellanåt mycket blåsigt som gör att snön virvlar runt och ställer till med problem i trafiken. Dagen före snön kom var det milt och vägbanan blöt, så under det nyfallna vita täcket har det kommit fram förädiska isfläckar.

Idag, sista dagen på läsåret bestämde jag mig för att åka tåg till jobbet, eftersom gårdagens bilresa var så besvärlig. Tåget dit var kraftigt försenat och hem var de tider jag tänkt välja att åka på inställda på grund av tekniska problem. När jag inser att det skulle kunna ta mycket lång tid för att komma hem, så tar jag mitt pick och pack och springer tillbaka till jobbet och som tur är finns en kollega ska åka förbi Lund. Det är inte utan att jag längtar efter att äntligen få påbörja min ledighet! 

När jag kommer hem hinner jag ta en härlig promenad innan mörkret kommer, tillsammans med två spralliga hundar som blir extra uppspelta av all snö.  

 

 

19/12
Ännu en dag med mycket snö - det har kommit en hel del under natten. Härligt, sovmorgon till kl. åtta och då hörs väckarklockan - ett svagt gnäll från Dicho som sedan blir allt starkare, för nu behöver han komma ut snabbt för att göra sina behov. Han är kvällstrött och morgonpigg, till skillnad från Isa som gärna ligger och drar sig länge på morgnarna. Dicho har vi sedan länge försökt att träna på att sova länge när vi är lediga och vill ha sovmorgon, men det jag skulle önska att han kunde sova ännu längre för han är en så morgonpigg typ. 

Lördag och vi ska hinna med både att storhandla mat, köpa innegran (utegranen är redan på plats) göra knäck (mitt favoritgodis) och lite annat smått och gott inför julen. De flesta julklapparna är klara och i början på nästa vecka hämtar jag den sista som är beställd till Maribel.   

Jag fick precis reda på att morgondagens viltspår är inställt, vilket jag var förberedd på med tanke på vädret och om det blir barmark kan det bli ett nytt försök senare i månaden. Innan vi ska ta oss ut i vinterlandet så plockas vågen fram - Dicho väger 18,8 kg och är 46.5 cm hög. Han har m.a.o. samma vikt som Isa och det märks för numera kan han matcha henne både i styrka och snabbhet.  

Så här goa ser hundarna ut efter att tumlat runt i snön. 

                   

                  

20/12
Söndag och vi ligger och drar oss fram till åtta-draget, sedan är det dags för en lång härlig frukost. Jag tycker att helgfrukostarna är den bästa måltiden på hela veckan, för då kan man sitta till bords precis hur länge man vill och bara koppla av! När vi tittar ut genom köksfönstret ser vi på trädgårdsbordet hur ofantligt mycket snö det fallit på kort tid. Kan det vara skånskt snödjupsrekord under de tio senaste åren?

                  

Dicho är den som först kommer ut i trädgården på morgonen och han försvinner nästan helt i snön, men det gör bara honom ännu mer uppspelt och han far runt överallt alldeles till sig av glädje.
                
               
                  

                En stund senare far också Isa runt som en virvelvind. 

                
                
                
Efter flera timmars utevistelse med hundarna ska nu Maribel och jag klä granen, medan Mats ska åka till Malmö och hjälpa sina föräldrar med en del julbestyr. Hector som studerar på vardagarna, har med två timmars varsel hoppat in för att extraknäcka som servitör på en lundarestaurang. 
 
Igår sov hundarna som klubbade efter att ha tumlat runt och lekt i snön och jag skulle tro att de är lika trötta efter dagens motionspass. Snön är så djup på sina ställen att de får arbeta hårt för att ta sig fram. 

                                                 
                                                  
21/12
Efter frukost går vi ner på mossen för att göra lite olika lekfulla aktiviteter, som att leta godis. Här väntar Isa på sin tur medan Dicho ger järnet. 
    
                  
                    
                                                Lagarbete

                 

Därefter har jag tid hos frissan för hårtvätt och klippning. Åh, vad skönt och avkopplande att bli ompysslad innan jag ger mig in i centrums folkvimmel, för att göra en del småärenden. Tillbaka hemma - ger vi oss ut i snömassorna igen och så här vacker är vår by i vinterskrud.
                                        
                     

Oj, vad bredbent Dicho är med alla snöbollar som fastnat överallt!
                             
                                       
                                       
                                       En kort paus efter ännu en snölek.
                       
                           
                          

När vi är på väg hem möter Mats upp och kort därefter kommer en granne med sina pigga och glada tollare.  

                                         
                                         

Nu önskar vi i familjen Mörnstrand er en riktigt ... Se nedan!


Kommentarer
Postat av: Peppar

God Jul på er!

Ni har nästan lika mycket snö som oss - visst är det härligt. Kanske inte lika härligt med snöklumpar i pälsen & tassarna ...

Jag har önskat mig ett STORT tuggben av tomten - och jag har ju varit snäll, så det borde jag få!

/Peppar

2009-12-22 @ 09:23:16
Postat av: Petra & Lufsen

Vilka härliga vinterbilder på hundarna.Men visst är det lite jobbigt för dom när det är kramsnö och dom får dubbelt så tjocka ben.

God fortsättning från örebro

2009-12-27 @ 21:38:36
URL: http://nogg.se/lufsen
Postat av: Anonym

Härliga vinterbilder! Här har allt regnat bort nu, underbart är kort. Vill önska er alla i familjen, hundar och människor ett riktigt Gott nytt år!

Kram! Ulla

2009-12-28 @ 16:07:41
Postat av: Marie

Vilka underbara vinterbilder på dina busiga hundar!

2010-01-03 @ 20:07:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0