Fredagsmys/rys

Äntligen, fred.kväll och efter ännu en hektisk vecka känns det skönt att veta att några dagars ledighet väntar. Tänk, vad snabbt planerna på en lugn hemkomst kan raseras! Det första jag upptäcker när jag kommer hem är att Dicho (som varit rumsren sedan länge) bajsat på köksgolvet och det måste ha varit riktigt akut för han rastades bara några timmar tidigare. Tyvärr har han också mumsat i sig av den bruna sörjan. Tvii, det blir inga pussar ikväll! 

Efter att därefter sagt hej till både fyrbenta och tvåbenta upptäckte jag plötsligt att min nyhämtade antibiotikakur är fel och att jag fått en medicin som jag är allergisk mot. Idag var det tänkt att jag skulle börja att medicinera mig efter att den eländiga visdomstanden som dragits ut orsakat en inflammation när käkirurgen tagit bort rotverket som den ordinarie tandläkaren inte kunde dra ut. Lyckas med bedriften att kl. fem en fred.em. få tag på min läkare på vårdcentralen som hjälper mig att lösa problemet och samtidigt som jag med stressad röst pratar i telefonen, så kräks Dicho rakt framför mina fötter. Med telefonen i ena handen och Dichos nackskinn i den andra ser jag Mats komma till undsättning och hjälper mig torka upp på golvet, men lagom till vi är klara är det dags för nästa uppkastning o nästa o nästa. Stackars Dicho! Det visar sig att han förmodligen någon gång under gårdagen lyckades att tugga i sig några träflisor, som nu något dygn senare tar sig ut där de kom in. Isa var också en bitande och tuggande valp, men jag undrar om inte Dicho är snäppet värre. En stund senare är Dicho som vanligt igen och när det är dags för kvällspromenad är han lika pigg och glad som alltid.

Ja, som jag tidigare berättade så har Isa efter löpperioden börjat markera allt tydligare när hon tycker Dicho är för pockande, vilket i hennes fall kan var bra för att hon tidigare tillåtit för mycket. Dicho däremot är numera betydligt mer intresserad av Isa som tik och inte enbart som en lekkompis. Trots att Isa är nybadad efter löpet, drar han in hennes förföriska dofter och närmar sig gärna hennes bakdel och man kan se hur upprymd och uppjagad han blir av hennes närvaro. Jag föröker så ofta som möjligt få honom att sitta/ligga nära henne och bara vara passiv, utan att behöva nosa på henne hela tiden. Stackars Dicho, kan inte vara lätt att ha en så söt och attraktiv storasyster runtomkring sig hela tiden! 

Coola Isa fredagsslappar - har till och med lagt upp baktassarna på soffan.

       

Dichos smaskiga tuggben kan också vara avkopplande!

      

Några timmar senare kryper Dicho in i sin nya bur och somnar så gott. Den har stått på hans sovplats några dagar och har använts flitigt på dagtid, men det blir första natten som han sover i den. Tanken med buren är att den ska fungera som en avkopplande plats på t.ex. utställningar, för jag har märkt att i stimmiga miljöer kan det ibland ta lång tid innan han kommer till ro och kan sova. Det finns ju så mycket spännande att titta på för en nyfiken valp! 
 



  


Kommentarer
Postat av: Gun

Hej,

Skönt att Dicho snabbt återhämtade sig. Förr förra veckan var vi en sväng på Djurkliniken med hund som hade ont i magen. Som vanligt vet man aldrig riktigt orsaken men Chilli var pigg och glad igen efter röntgen, kontrast och dropp. Antagligen varit lite glupsk!! Allt kan hända i hundvärlden.Ha det så gott. Kram Gun

2009-12-12 @ 18:24:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0